خلاصة:
دانشگاه فرهنگیان باید شرایطی فراهم کند تا دانشجومعلمان بهتر تصمیم بگیرند و مسئولیت تصمیمهایشان را بپذیرند. تصمیمات باید بهگونهای باشد که آنان را به سمت موفقیت سوق دهد و مسئولیت انتخابی که کردهاند را بپذیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیری هدف تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان پسر مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه بودند که تعداد 219 نفر بهعنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای مسئولیتپذیری روانشناختی کالیفرنیا (CPI) و پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج ضرایب رگرسیون نشان داد که مؤلفههای هدف تسلط، هدف عملکردگرایشی، هدف عملکرداجتنابی (05/0≥P) میتوانند واریانس متغیر مسئولیتپذیری را بهصورت معنیدار تبیین کنند و جهتگیری هدف تحصیلی با 95/0 اطمینان میتواند تغییرات مربوط به مسئولیتپذیری را پیشبینی کند.
The purpose of the present study was to investigate the relationship between
academic goal orientation and responsibility of male student teachers of Farhangian
University of Shahid Rajaei Campus in Kermanshah in the academic year of 2014-
2016. The statistical population included all male students and teachers in the field
of elementary education of Farhangian University, Shahid Rajaei Campus,
Kermanshah, in the number of 497 people, of which 219 people were selected as the
research sample using random sampling method. . To collect research data, the
California Psychological Responsibility Questionnaire (CPI) and the Elliott and
McGregor Goal Orientation Questionnaire were used, and the data were analyzed
using SPSS software. The results of the regression coefficients showed that the
components of mastery goal, performance oriented goal, and avoidance performance
goal (P ≥ 0.05) can significantly explain the variance of responsibility variable and
academic goal orientation can predict changes related to responsibility with 0.95
confidence.
ملخص الجهاز:
(Symaco & Tee, 2019 يکي از مؤلفه هاي مرتبط و مؤثر بر مسئوليت پذيري فراگيران ، جهت گيري هدف (اهداف پيشرفت ) است (٢٠١٦ ,Salibi &Mohammadi Darvishvand ).
فردي که وظايف برعهده گرفته را بر مبناي جهت گيري هدفي تسلط پايه گذاري ميکنند، بر اساس شرايط و ماهيت وظيفه و بدون انتظارات خاص براي دريافت پاداش هاي بيروني، کارها را انجام ميدهند و در فصلنامه مديريت دانشگاهي ٢ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ موقعيت هاي مختلف به ويژه در شرايط و محيط آموزشي و شغلي مسئوليت پذيري بيشتري داشته باشند در پژوهش خود(٢٠١٦ ,Salibi &Mohammadi Darvishvand )؛ که در اين راستا برخي تحقيقات رابطه ي جهت گيري هدف با مسئوليت پذيري (٢٠١٦ ,Salibi &Mohammadi Darvishvand )، پيشرفت تحصيلي ( Rasooli ٢٠١٦ ,et.
ابزار پژوهش براي جمع آوري داده هاي تحقيق ، از پرسشنامه هاي مسئوليت پذيري روان شناختي کاليفرنيا (CPI) و پرسشنامه جهت گيري هدف (٢٠٠١) McGregore &Elliot استفاده شد.
فصلنامه مديريت دانشگاهي ٦ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ فرضيه اول : مهارت جهت گيري هدف تحصيلي با مسئوليت پذيري دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان همبستگي دارد.
فصلنامه مديريت دانشگاهي ٧ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول ٥ ضرايب رگرسيون هر يک از سه متغير پيش بين (مؤلفه هاي جهت گيري هدف ) را نشان ميدهد که مؤلفه - هاي هدف تسلط ، هدف عملکردگرايشي، هدف عملکرداجتنابي (٠٠٥≤P) ميتوانند واريانس متغير مسئوليت پذيري را به صورت معنيدار تبيين کنند.
Relationship between goal orientation and academic achievement, Journal of Psychological Studies and Educational Sciences,: 2 ( 2), 178-191.