خلاصة:
اصطلاح "کیفیت" مفهوم گسترده و پیچیدهای است. بهترین تعریف برای کیفیت آن است که کاملا منطبق با صدای مشتریان و بر اساس ارزیابی تجربه آنان باشد. کیفیت استفاده یا کیفیت ارگونومیک در واقع تمرکز را از کیفیت محصولی خاص به صورت جداگانه، به محصولات خاص، کاربران آنها، وظایف و زمینهای که در آن استفاده میشود تغییر میدهد. کیفیت ارگونومیک محصولات و سیستمهای تعاملی، شامل همه جنبههای نرم افزاری است که بر عملکرد کاربر در انجام کار تاثیر میگذارد. مفهوم کیفیت استفاده به جای کیفیت محصول مترادف با مفهوم کیفیت ارگونومیک است. در شرایط کرونایی اخیر که اکثر آموزشهای دانشگاهی به صورت مجازی ارائه میگردد استفاده ویژه از علم ارگونومی برای توسعه کیفیت آموزشها بسیار ضروری است. در این مقاله، یک ارزیابی کلی از کیفیت ارگونومیک آموزشهای پشتیبانی شده با فن آوریهای مجازی توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان ارایه شده و همچنین نتیجهگیری و توصیههایی برای بهینه سازی آن بیان شده است. مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی بین تعداد 135 نفر از دانشجویان و 75 نفر از اساتید دانشگاه کردستان به صورت نمونهگیری در دسترس از تمام دانشکدهها انجام شد. این افراد کارتهای کیفیت ارگونومیکی را تکمیل و سپس این کارتها جمع آوری، وارد SPSS و و به روشهای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه کیفیت ارگونومیکی در ابعاد اثربخشی، کارایی، رضایتمندی و مجموع این فاکتورها (کلی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که به طور کلی معیار رضایتمندی یک وابستگی خطی مثبت را با ارزیابی دانشجویان و اعضای هیئت علمی نشان داد. بر طبق نتایج آموزشهای الکترونیکی ارائه شده در دانشگاه کردستان دارای اثربخشی کافی بوده اما از نظر کارایی و رضایتمندی سطوح پایینتری بدست آمد.
The term "quality" is a broad and complex concept of the best definition of quality that is
completely determined by the customer or end user (consistent with the customer voice) and
based on the evaluation of the customer (user) experience of the product or service. Quality
of use or ergonomic quality actually shifts the focus from the quality of specific products
individually to specific products, their users, tasks and the context in which they are used.
Ergonomic quality of products and interactive systems includes all aspects of software that
affect the user's performance in doing the job. The concept of quality of use instead of product
quality is synonymous with the concept of ergonomic quality. In the recent coronary situation
where most university education is offered virtually, special use of ergonomics is essential
to develop the quality of education. In this article, a general assessment of the ergonomic
quality of education supported by electronic (virtual) technologies by professors and students
of Kurdistan University is presented, as well as conclusions and recommendations for its
optimization.The present study was conducted by descriptive-analytical method between
135 students and 75 professors of Kurdistan University by available sampling from all
faculties. These individuals completed ergonomic quality cards and then these cards were
collected, entered into SPSS and analyzed by descriptive and analytical methods. In this
study, ergonomic quality in terms of effectiveness, efficiency, satisfaction and the sum of
these (general) factors were analyzed, which in general showed the satisfaction criterion of a
positive linear dependence by evaluating students and faculty members. According to the
results of e-learning provided at the University of Kurdistan, it was sufficiently effective, but
in terms of efficiency and satisfaction, lower levels were obtained .
ملخص الجهاز:
استفاده از معيارهاي ارگونوميک براي ارزيابي کيفيت آموزش الکترونيکي در دانشگاه کردستان فرشاد ارغواني*١ خالد محمدي ٢ محمد ميلاد جعفري٣ شهرام شريفي٤ عهديه ارغواني٥ صفحه : ١٢٣-١٠٥ چکيده : کيفيت ارگونوميک محصولات و سيستم هاي تعاملي ، شامل همه جنبه هاي نرم افزاري است که بر عملکرد کاربر در انجام کار تأثير مي گذارد.
در اين مقاله ، يک ارزيابي کلي از کيفيت ارگونوميک آموزشهاي پشتيباني شده با فن آوري هاي مجازي توسط اساتيد و دانشجويان دانشگاه کردستان ارايه شده و همچنين نتيجه گيري و توصيه هايي براي بهينه سازي آن بيان شده است .
مطالعه کيفيت ارگونوميک آموزش هاي پشتيباني شده با فناوري آموزش هاي مجازي در دانشگاه کردستان ، جنبه خاصي از ارزيابي کلي کيفيت آموزش هاي مجازي ارائه شده در شرايط اخير کرونايي است ( ;٢٠١٨ ,Okulova Gosende, 2019; Puangmalee & et al, 2015; Ramalho & et al, 2015; Smith, 2007; Smith, 2001; ٢٠١٢,Yoshovska &Karamanska ,٢٠١٥ ,et al &Koleva ).
جدول ١- نمرات وابسته ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج پس از پردازش کارت هاي کنترل ارگونوميک ، فرضيه هاي زير ارائه شد: فرضيه ها: آيا بين ارزيابي هاي ارگونوميک کيفيت يادگيري الکترونيکي و معيارهاي آن براي دو گروه مورد بررسي از لحاظ : • اثربخشي ( سوالات ١.
١١) ؛ • کيفيت آموزش الکترونيکي (همه سوالات ) ارتباط معني داري يافت مي گردد؟ ضريب همبستگي پيرسون براي هر مورد با موارد زير محاسبه شد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) Y و Z انتظارات رياضي برآورد شده از نمرات ارزيابي براي دانشجويان و اساتيد، sy و sz انحراف معيار استاندارد و n تعداد سوالات است .