خلاصة:
پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ رویکرد، کمی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل4447نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای جامع شهر تهران بود که با استفاده از نمونهگیری طبقهای نسبتی، تعداد354نمونه تعیین شد. گردآوری داده-های پژوهش از طریق پرسشنامه محققساخته با الهام از پرسشنامه استانداردBirnBaum (1988) و بر اساس دیدگاه متخصصان این حوزه تدوین شد. پرسشنامه مذکور بر مبنای 6مولفه اساسی براساس طیف پنجدرجهای لیکرت تنظیم و توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط چند تن از متخصصان و اعضای هیئتعلمی این حوزه، ارزیابی و پس از اعمال اصلاحات، تایید شد. پایایی پرسشنامه برمبنای آلفای کرونباخ محاسبه و 83/. به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، با استفاده از نرمافزار SPSS24 انجام شد. یافتهها نشان داد، وضعیت دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران به لحاظ میزان همسویی با مولفههای الگوی سایبرنتیک در مولفههای کنترل، رهبری، سلسله مراتب و تصمیمگیری در وضعیت مناسبی قرار داشتند. بر اساس نتایج پژوهش، مولفه کنترل، بالاترین میزان همسویی با الگوی سایبرنتیک را دارا بود که نشان از تاکید مدیران دانشگاهی بر تبعیت از دستورالعملها و قوانین است. در مولفه تعاملات و مولفه ی پیوندهای سست و سخت که بر ارتباط دانشگاهها و نیاز جامعه تاکید دارد، از وضعیت مناسبی برخوردار نبود. لذا ایجاد بستر مناسب و عدم ایستادگی مدیران دانشگاهی در برابر تغییرات، رکن اساسی بهبود وضعیت موجود است. ازاینرو، شایسته است دانشگاههای موردمطالعه در زمینه پیوندها و تعاملات تلاش بیشتری انجام دهند و برای بهبود مولفههای مذکور، برنامهریزی کنند.
Research in terms of purpose, applied; The approach was quantitative and descriptive survey.
The statistical population of the research included 4447 faculty members of Tehran
University, and 354 people were selected as a sample using proportional stratified sampling.
The research data was collected through a researcher-made questionnaire inspired by the Birn
Baum standard questionnaire (1988) and based on the views of experts and specialists in this
field. The mentioned questionnaire was prepared and distributed based on 6 basic
components based on the five-point Likert spectrum. The formal and content validity of the
questionnaire was confirmed by several experts, experts and faculty members of the studied
field, and after making changes and corrections. The reliability of the questionnaire was
calculated using Cronbach's alpha coefficient and 83/. Obtained. Also, the research data was
analyzed using SPSS 24 software. The findings of the study showed that the state of
comprehensive state universities in Tehran were in a good state in terms of the degree of
alignment with the components of the cybernetic model in the components of control,
leadership, hierarchy and decision-making. According to the results of the research, the
control component had the highest level of alignment with the cybernetic model, which
shows the emphasis of university managers on following the instructions and laws. In the
component of interactions and the component of loose and hard ties, which emphasizes the
connection between universities and the needs of the society, it has not had a suitable status.
Therefore, it is appropriate for the studied universities to make more efforts in the fields of
links and interactions and to plan and take action to strengthen and improve the mentioned
components.
ملخص الجهاز:
پرواضح است که بازانديشي در رابطه با سبک مديريت و رهبري در دانشگاه ها به عنوان نماد آموزش فصلنامه مديريت دانشگاهي ٤٣ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ عالي کشور، از ضروريات پيشرفت آن در جميع جهات و هم راستايي با تغييرات و رقابت هاي روزافزون جامعه جهاني است ( ٢٠٢١ ,Imani &Dekamei ) و چنانچه دانشگاه ها با نگاهي همه جانبه نگر به کليه ابعاد سازماني خود توجه نمايند اين مهم صورت خواهد پذيرفت ( ٢٠١٩ ,Sabahi &Isfahani ).
(2017 با توجه به پژوهش هاي انجام شده در خصوص مديريت سايبرنتيک ، نتايج حاکي از آن است ، براي رهبري يک سازمان پياده سازي الگوي سايبرنتيک به عنوان عاملي قدرتمند، موجب افزايش بهره وري و اثربخشي آن خواهد شد (٢٠٠٤ ,Schwaninger).
. وضعيت تصميم گيري در دانشگاه هاي جامع تهران چگونه است ؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق جدول (٧)، با توجه به اينکه ، ميانگين نظري مؤلفه تصميم گيري از ميانگين تجربي آن کمتر و مقدار سطح معني داري (٠/٠٠) کمتر از (٠/٠٥) بوده است ؛ بنابراين تفاوت معني دار بوده و نتايج حاکي از آن است که وضع موجود تصميم گيري در دانشگاه ها از ديدگاه شرکت کنندگان بيشتر از حد متوسط بوده است ؛ بنابراين مي توان گفت که تصميم گيري بر اساس الگوي سايبرنتيک است .
با توجه به اينکه پژوهش (٢٠١٨ ,Farajpahlou &Zamani ) نيز 64 فصلنامه مديريت دانشگاهي سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ وضعيت تعاملات را در الگوي سايبرنتيک دانشگاه ها در حد متوسط گزارش کرده است ؛ بنابراين مي توان گفت ، يافته هاي اين بخش از پژوهش با پژوهش مذکور همسو بوده است .