خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف واکاوی چالشهای نظام آموزش الکترونیکی دانشگاه الزهرا (س) در بحران پاندمی کووید 19 انجامشده است. بر این اساس، پژوهشگران از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی استفاده کردند. جامعه هدف، دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا (س) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی و در نظر گرفتن اشباع نظری در یافتهها تعداد 20 عضو هیئتعلمی و 30 دانشجو بهعنوان نمونه مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها به روش تحلیل محتوای استقرایی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. برای بررسی اعتبار یافتهها از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان در پژوهش و روش بازبینی توسط همکاران استفاده شد. یافتهها نشان داد، از مجموع 380 کد استخراجشده؛ 210 کد مربوط به چالشهای نظام آموزش الکترونیکی از منظر دانشجویان و 170 کد مربوط به چالشها از منظر اعضای هیئتعلمی بود. براین اساس، چالشهای نظام آموزش الکترونیکی در دانشگاه الزهرا از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در شش طبقه شامل: چالش زمان، چالش زیرساختها و خدمات پشتیبانی، چالش انگیزه، چالش مهارتهای پیشنیاز، چالش فنی و چالش اجتماعی طبقهبندی شدند. شایانذکر است، با شناسایی چالشها بهعنوان رویکردی مهم برای اصلاح و تغییر در کیفیت نظام آموزش الکترونیکی، میتوان در مورد میزان موفقیت و عدم موفقیت شیوه آموزش الکترونیکی دانشگاه موردمطالعه اظهارنظر کرد تا در جهت تدوین برنامههای آتی و کاهش و رفع چالشهای مذکور، سیاستهای لازم اتخاذ شود.
The present study aimed to analyze the challenges of the virtual education system in Al-Zahra
University during the COVID 19 pandemic crisis. So, the researchers a qualitative approach
by descriptive phenomenology were used. The target population was students and faculty
members of Al-Zahra University. The researchers 20 faculty members and 30 students by
purposive sampling the type of criterion method and based on the saturation of the findings
selected. Data were collected by semi-structured interviews. Data were analyzed by inductive
content analysis. For the data validity, member checking and peer checking method were
used. Findings showed that out of 380 codes were extracted; 210 codes were related to the
challenges of the virtual education system from the students' point of view and 170 codes
were extracted related to challenges from the faculty members' point of view. Therefore, the
challenges of the virtual education system in Al-Zahra University from the perspective of
students and faculty members in six categories were classified including; time challenge,
infrastructure, and support services challenge, motivation challenges, and prerequisite skills
challenge, technical and social challenges. Considering the policies of the Ministry of
Science, Research and Technology regarding the use of the integrated method in post-
Corona, it is necessary to remove these challenges. Therefore, it is suggested that Alzahra
University use alternative systems, such as BigBlueButton software, which is a software
completely Persian and easier for users to work with that. Also, the cost prioritization of
university budgets should be planned based on the unexpected crisis of Covid 19 and the
essential needs of e-learning. To reduce infrastructure challenges the university should be
considering the strategies such as buying or renting auxiliary servers and support policies for
example allocate low-interest loans to students and faculty to provide facilities. Preparing elearning
regulations and understanding educational expectations and monitoring their
implementation can reduce the challenges of time and social interactions. To reduce and
eliminate the challenges of prerequisite skills, the preparation of a training package and a
guide to working with the e-learning system and the need to pay attention to the important
discussion of mentoring is necessary.
ملخص الجهاز:
همچنين ، پژوهش هاي متعددي ازجمله ، Lin,2015; Wang, Hsu, Bonem, Moss, Yu, Nelson & LevesqueBristol, 2019; Payne,2020; ) ٢٠٢٠,Lee &Bailey ) بيانگر آن است که انگيزه و نگرش فراگيران نسبت به يادگيري ميتواند از طريق آموزش الکترونيکي بهبود يابد.
فصلنامه مديريت دانشگاهي ٣ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ روش پژوهش با توجه به اينکه پژوهشگران به دنبال بررسي تجارب اعضاي هيئت علمي و دانشجويان پيرامون چالش هاي نظام آموزش الکترونيکي در بحران کوويد ١٩ و کسب اطلاعات غني در اين رابطه بودند، بنابراين از رويکرد کيفي از نوع پديدارشناسي بهره بردند.
بر اين اساس ، برگزاري آموزش آنلاين ممکن است با برخي از چالش ها مواجه شود که عبارت اند از: عدم وجود مهارت تدريس آنلاين در مدرسان ، وقت گير بودن آماده سازي آنلاين برنامه هاي درسي براي مدرسان (٢٠٢٠ ,Zahedi &Dehghan )، عدم پشتيباني مناسب از تيم هاي فصلنامه مديريت دانشگاهي ٨ سال اول ، شماره اول ، بهار ١٤٠١ محسن نظرزاده زارع فني و ترافيک بيش ازحد در بسترهاي آموزش عهآندلايه ن ارغعوالانيه بر مدرسان ، دانشجويان نيز با چالش هايي در آموزش آنلاين مواجه هستند که ميتوان به کمبود نگرش مناسب پيرامون يادگيري، کمبود مواد مناسب براي يادگيري، عدم مشارکت در يادگيري کلاس ، ناتواني در خودتنظيمي، فضا و امکانات نامناسب يادگيري در منزل اشاره کرد (٢٠٢٠,Soni ,٢٠١٧ ,Brazendale et al).
Essays in Higher Education, Science and the Corona Crisis in Iran, First Edition, Tehran, Research Institute for Cultural and Social Studies (In Persian).