خلاصة:
تحلیلگفتمان، فراتر رفتن از صورتهای قابلرویت زبان و رسیدن بهزمینههای اجتماعی و کشف رابطه متقابل میان زبان و فرایندهای اجتماعی است. این مقاله سعی دارد با بررسی گفتمان زنانگی و مردانگی در فیلم سگکشی، به این مساله بپردازد که سینمای بیضایی، چه دیدگاه جنسیتی را بازتولید میکند و تاثیر و تاثر دیدگاه مولف فیلم با جامعه فرهنگی اواخر دهه60 و اوایل دهه70 چگونه است. بدین منظور سعی میشود با استفاده از روش تحلیلگفتمان، لایههای «متنی»،«بینامتنی» و «بافتی» فیلم تحلیل شود. نتایج براین مدعاست که سگکشی با پذیرفتن مبانی فمینیسم سوسیال، زنانگی را در تقابل با مردانگی میداند و زن را تحتستم دو نظام «پدرسالاری» و «سرمایهداری» بازنمایی میکند. در این فیلم، صدق، فرهنگ، عشق، اخلاق، رنج و تعهد، دالهای پیرامونی گفتمان زنانهاند که در تقابل با دالهای پیرامونی گفتمان مردانه یعنی فریب، اقتصاد، سکس، خشونت، قدرت و خیانت قرار دارند. درنهایت باید گفت زن در جامعه سگکشی شکست میخورد و دنیای مردانه را رها کرده و به شهرستان بازمیگردد.
Discourse analysis is to go beyond the visible forms of language and reach social contexts and discover the mutual relationship between language and social processes. This article tries to investigate the discourse of femininity and masculinity in Killing Mad Dogs movie, and what kind of gender perspective is reproduced by the oval cinema and what is the effect and impression of the author's perspective on the cultural society of the late 60's and early 70's. For this purpose, it is tried to analyze the "textual", "intertextual" and "textural" layers of the film using the discourse analysis method. The results claim that by accepting the foundations of social feminism, Killing Mad Dogs considers femininity in opposition to masculinity and represents women under the oppression of two systems, "patriarchy" and "capitalism". In this film, truth, culture, love, morality, suffering and commitment are the peripheral signifiers of the female discourse, which are in opposition to the peripheral signifiers of the male discourse, namely deception, economy, sex, violence, power and betrayal. Finally, it must be said that the woman fails in the society that Killing Mad Dogs represents and leaves the male world and returns to the her original county.
ملخص الجهاز:
فیلم سگ کشی از اولین نمونه هایی است که پس از انقلاب ، با بازنمایی گفتمان زنانه و مردانه ، نوعی تقابل اسطوره ای را بین این دو جنس به تصویر میکشد و زن ایرانی را، تحت ستم و سلطه نظام فراگیر پدرسالاری بازنمایی میکند.
ازنظر آنان اگرچه ستمگری در همه جا به چشم میخورد، بنیادیترین ساختار ستمگری به جنسیت تعلق دارد که همان نظام پدرسالاری است ؛ به این معنا که ستم های اجتماعی نیز بازنمایی پدرسالاری است ؛ نظامی که همواره مردان را بهتر، رئیس و صاحب اختیار معرفی میکند.
, سکس : غالب مردان ، نگاه سوء جنسی به گلرخ دارند - مامور زندان برای سردرآوردن از کار معاصر و فهمیدن راز سرمایه بزرگ معاصر و خلاصی یافتن از شغل زندانبانی، همه جا به دنبال گلرخ است و او را تعقیب میکند - تماس های گلرخ در هتل (محل زندگیاش ) توسط هتل دار و نیز در زندان توسط مامور دولت مورد استراق سمع واقع میشود.
البته باید گفت بیضایی برای نمایش قدرت مردانه ، نقش ساختار اجتماعی، دولت ، نهادهای وابسته به دولت و نیز طبقه متوسط را در نظر نگرفته است و فیلم از این جهت دچار نوعی تقلیل گرایی است که در بخش تحلیل اجتماعی به آن پرداخته خواهد شد.
- گلرخ در برابر قدرت نظام یافته مردان چه در خانواده و چه در جامعه در رنج است و باید برای نجات از این رنج ، از بازی مردانه خارج شود.