ملخص الجهاز:
"تلاش نیما یوشیج در سرودن شعرهای تبری از دو جهت قابل تأمل است: نخست اینکه نیما توانسته است، در کنار عظمت و اهمیت خود در شعر فارسی معاصر توانایی خود را در بومیسرایی، هم از جهت زبان و هم از جهت فرهنگ و اسطوره نشان دهد.
هرچند این قطعات در وزنهای کلاسیک است، لیکن از منظر زبان و نگاه بیشتر همان اتفاقی در آنها روی داده است که در شعرهای فارسی نیما.
درست به همین دلیل میتوان گفت زندهیاد جلالی در دفتر تا «شعر خاک و شب خورشید» کمتر توانسته است تمامی معیارهای زیباییشناختی شعر را برای نوشتههایش تأمین کند.
سرودههای او در تمامی دفترهای او، حتی همین دفتر که نخستین تجربههای او را در بر دارد، علیرغم سادگی، نوعی فلسفه ـ شعر است، چیزی که از هستیشناسی کلینگر او به جهان ناشی میشود."