خلاصة:
ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، در کنار قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه 1384 و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب آذر ماه 1388، به منظور تکمیل ابزارهای نظارتی بازار اوراق بهادار پیشبینی شد و طی آن اصلاحاتی قابل توجه در حیطه فرآیند نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر انتشار و معامله اوراق بهادار، نحوه نظارت بر نهادهای مالی، ثبت سوابق مدیران اشخاص تحت نظارت و نیز معامله کالاها در بورس کالا صورت گرفت. این نوشتار به تبیین پیچیدگیهای رابطه مقررات اخیر با قوانین پیشین پرداخته و بدین ترتیب فضای مقرراتی موجود را روشنتر ساخته و نشان میدهد ماده 99 در صدد پوشش نقاط ضعف مقررات پیشین و توسیع دایره صلاحیت نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار است.
Article 99 of the Law for the Fifth Development Plan, along with the Securities Market Act of the Islamic Republic of Iran, ratified in Nov. 2005 and the Law for Development of New Financial Instruments and Institutions ratified in Nov. 2009 were predicted to complete the regulatory instruments of the securities market by which substantial revisions were accomplished within the process of the SEO's supervision on issuance and trading of securities, the method of supervision on financial institutions, registration of the records of regulated entities' directors, and trading of goods in the commodities exchange. This is to elaborate the relation between recent regulations and those rules and regulations of the past and illuminate the current regulations and indicate that article 99 is to cover the weaknesses of the past regulations and expand the regulatory competence sphere of the SEO.
ملخص الجهاز:
بند (ج ) ماده ٩٩ به هر گونه تردید احتمالی در خصوص ضرورت استفاده از شرکت سپرده گذاری مرکزی در جریان تسویه وجوه و نقل و انتقال اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان که باید معامله آنها مطابق بند (ب ) لزوما در بورس یا فرابورس صورت گیرد پایان داد.
در بند ٦ ماده یک این دستورالعمل ، مقصود از بازسازی معاملات چنین بیان شده است : «جمع آوری و نظم دهی مجدد تمامی اطلاعات مربوط به قبل ، حین و بعد از معاملۀ اوراق بهادار یا کالا و طرف های معامله به نحوی که بررسی مجدد در خصوص هویت کامل طرف های معامله ، جریان وجوه و منابع مالی لازم برای انجام معامله ، زمان، مکان و حجم اوراق بهادار یا کالای موضوع معامله امکانپذیر بوده و امکان بررسی صحت ، وجاهت قانونی و یا عدم ترتب اثر بر اجزا و کلیت فرآیند انجام معاملۀ اوراق بهادار یا کالا در بورس و بازار خارج از بورس ، فراهم گردد».
سایر مقررات حاکم بر ثبت سوابق در بازار اوراق بهادار: تا قبل از تصویب بند (د) ماده ٩٩، مقرره منسجمی که ثبت اطلاعات مربوط به معاملات و معامله کنندگان را الزامی نماید وجود نداشت و رعایت موضوع بر اساس مصوبات مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار، رویه عملی و فرمهای ابلاغی سازمان بورس به کارگزاران صورت میگرفت ، حال آنکه دستورالعمل فوق الذکر استانداردهای منسجم و دقیق تری برای این امر در نظر گرفته است .