خلاصة:
خوابگاه و زندگی دانشجویی در سراسر دنیا برای تمام دانشجویان چه خوب و چه بد تجاربی را به دنبال دارد. افرادی که برای تحصیل دانشگاه دور از شهر خود را انتخاب میکنند، اکثریت خوابگاه را برای زندگی در حین تحصیل انتخاب میکنند؛ چراکه خوابگاه از طرف خود دانشگاه تعبیهشده و اصولا برای دانشجویان راحتتر است، چون تسهیلاتی را نیز برای دانشجویان در نظر میگیرند. دانشگاه فرهنگیان نیز از این امر مستثنی نیست. دانشگاه فرهنگیان دارای پردیسها و مراکزی است، که تعداد محدودی از این پردیسها و مراکز در هر استان وجود دارد؛ بنابراین، دانشجو معلمان از سراسر یک استان در چند شهر خاص به تحصیل میپردازند و نیازمند محلی برای سکونت هستند و غالبا به پیشنهاد خود دانشگاه نیز خوابگاه را برای سکونت انتخاب میکنند. هدف این پژوهش، بررسی تجربهی زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از زندگی در خوابگاه دانشجویی است. به همین منظور از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش دانشجو معلمان دو رشته آموزش ابتدایی و آموزش تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی (مرکز شهید مطهری خوی) بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری هدفمند از میان دانشجو معلمان ورودی مهر و بهمن 1397 که بیشترین میزان حضور در خوابگاه را دارند، نمونه انتخاب شد. اطلاعات لازم با استفاده از مصاحبه نیمه سازمانیافته کسب گردید. مدتزمان هر مصاحبه 45 دقیقه تا 1 ساعت متغیر بود و پس از 12 مصاحبه، اشباع اطلاعاتی حاصل شد. پس از انجام مصاحبهها و کدگذاری و تحلیل آنها با استفاده از نرمافزار nvivo تجربهی دانشجو معلمان از زندگی در خوابگاه دانشجویی در 4 مضمون اصلی شامل: انتظارات و امکانات، بهداشت محیط، تعامل و ارتباط، کیفیت تحصیل و 18 زیر مضمون قرار گرفت. نتایج بررسی نشان میدهد که خوابگاه دانشگاه فرهنگیان دارای کمبودهایی بود مانند نبود اتاق مطالعه، تعداد بالای افرادی که در یک اتاق زندگی میکنند، غذای نامناسب و برخی کمبودهای دیگر و اما بههرحال فرصتهایی نیز برای دانشجویان به دنبال داشت تا تجربههای جدیدی کسب کنند.
Dormitory and student life all over the world have both good and bad experiences for all students. People who choose a university far from their city to study, the majority choose a dormitory to live during their studies; Because the dormitory is installed by the university itself and it is generally more convenient for students, because they also consider facilities for students. Farhangian University is no exception to this. Farhangian University has campuses and centers, and there are a limited number of these campuses and centers in each province; Therefore, student teachers from all over a province study in a few specific cities and need a place to live, and they often choose a dormitory for living at the suggestion of the university itself. The purpose of this research is to investigate the lived experience of Farhangian University student teachers from living in a student dormitory. For this purpose, qualitative approach and descriptive phenomenological method were used. The statistical population of this research was the student teachers of the two majors of elementary education and physical education of Farhangian University of West Azarbaijan province (Shahid Motahari Khoi Center), from this population, with the purposeful sampling method, among the student teachers entering October and February 2017, the highest attendance rate in They have the dormitory, the sample was selected. The necessary information was obtained using a semi-structured interview. The duration of each interview varied from 45 minutes to 1 hour and after 12 interviews; Information saturation was achieved. After conducting the interviews and coding and analyzing them using nvivo software, the student teachers\' experience of living in the student dormitory was divided into 4 main themes including: expectations and facilities, environmental health, interaction and communication, quality of education and 18 sub-themes. The results of the survey show that the dormitory of Farhangian University has deficiencies such as the lack of study rooms, the high number of people living in one room, inappropriate food and some other deficiencies, but in any case, there were opportunities for students to gain new experiences.
ملخص الجهاز:
نتايج بررسي نشان ميدهد که خوابگاه دانشگاه فرهنگيان داراي کمبودهايي بود مانند نبود اتاق مطالعه ، تعداد بالاي افرادي که در يک اتاق زندگي ميکنند، غذاي نامناسب و برخي کمبودهاي ديگر و اما به هرحال فرصت هايي نيز براي دانشجويان به دنبال داشت تا تجربه هاي جديدي کسب کنند.
مضامين اصلي و فرعي مضامين اصلي (کدگذاري محوري) مضامين فرعي (کدگذاري باز) نبود امکانات رفاهي کافي عدم تناسب بين تعداد افراد و حجم اتاق امکانات و انتظارات فقدان اتاق مطالعه مناسب امکانات کتابخانه اي مناسب اما کم نقش پررنگ دانشجويان در تميزي خوابگاه نقش خدمات در تميزي خوابگاه در طول هفته بهداشت محيط نقش مثبت وجود بازرسيهاي ماهانه از اتاق ها اسراف درزمينه ي غذا و برنامه غذايي براي رفع آن ها اهميت امانت داري در خوابگاه و رعايت حقوق ديگران تأثير پررنگ سبک زندگي خانوادگي بر سبک زندگي خوابگاهي تعامل و ارتباط کاهش انتظارات و درک اينکه خوابگاه با خانه فرق دارد تعيين قوانين و کنار آمدن باشخصيت هاي متفاوت همشهري بودن در يک اتاق بهتر است اما بيشتر به شخصيت افراد بستگي دارد تا شهر محل سکونت تأثير مثبت بر کيفيت تحصيل دانشجويان محيط نسبتاً مناسب خوابگاه براي کارگروهي کيفيت تحصيل تعيين تکاليف گروهي و کنار هم بودن دانشجوها داراي نقش مؤثري بر کيفيت تحصيل دانشجويان نقش مثبت و پررنگ نظم و انضباط خوابگاه بر کيفيت تحصيل دانشجويان نقش نسبتاً کمرنگ خوابگاه بر انجام تحقيقات بيشتر و نوشتن مقالات و ...