ملخص الجهاز:
"پس آن چیزی که اساسا به عنوان عشق مرد و زن وجود دارد و مورد تأکید اسلام و قرآن است،عشق پایدار که همان مودت مشروع است،میباشد و این عشق مادی و ظاهری میتواند در رسیدن به عشق مقدس حضرت حضرت ربوبی در حکم یک کلاس ابتدایی و تمرین باشد و درواقع اگر جامعهء ما نیازمند به طرح مسئلهء عشق باشد،هنرمندان و فیلمسازان ما باید به سمتی بروند که در تولیداتشان به نشانها و آثار این عشق پاک در حیات دنیوی و معنوی انسان اشاره کنند،در پرداخت دراماتیک چنین عشقهایی،انسان فطرتا و ناگزیر خود را در یک حجاب معنوی میبیند و همانطور که انسان نسبت به حفظ عرض و ناموسش از منظر نامحرمان اهتمام دارد،حاضر نیست در یک قصه و فیلم به سوی طرح و نمایش عشق لجامگسیختهء ناموسی برود.
بحث دیگر ما در رابطه با مبحث قالب در سینمای کودک بود و اینکه چه قالب یا فرمی برای ارائه مضامین مربوط به کودکان مناسب است؟ *اگر ما بخواهیم بین سینما و ادبیات کودک مقایسهای کنیم باید بگویم که در ادبیات کودک برای القای یک مفهوم از کلمات استفاده میشود که این کلمات باید به گونهای انتخاب شوند که کودک بدون نیاز به اینکه بخواهد از کسی معنی این کلمات را بپرسد یا به کتاب لغت مراجعه کند معنی آنها را دریابد،بدیهی است که یک نویسندهء کتاب کودک،برای ایجاد ارتباط مطلوب و جذب مخاطب خاص خود(که از قضا کار چندان سادهای هم نیست)باید با ویژگیهای ذهنی کودک آشنا باشد و تفاوتهای بین میزان درک یک کودک پنج ساله و یک کودک هفت ساله را بداند،و به همین نسبت باید از واژهها و کلماتی استفاده کند که خواننده با شرایط خاصش بتواند به واسطهء این واژهها منظور و مفهوم اصلی و غایی قصه و اثر ادبی را متوجه شود."