خلاصة:
توسعه پایدار هرچند دارای اصول نسبتاً ثابت و پذیرفته شدهای است، اما رویکرد مکاتب فکری و سیاسی نسبت به مسأله توسعه پایدار دارای تفاوتهایی نیز میباشد. بر این اساس پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی بنیانهای نظری توسعه پایدار در فقه اسلامی بپردازد که نسبت آن با قدرت نرم نیز بررسی میشود. بنابراین سؤال پژوهش این است که بنیانهای نظری توسعه پایدار در اسلام شامل چه مواردی است و چگونه میتوانند باعث ایجاد قدرت نرم در جامعه اسلامی شوند؟ فرضیه این است: منابع اسلامی و به طور مشخص فقه، دارای عناصر غنی و کاربردی در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی هستند که با تبدیل شدن به الگو می توانند باعث افزایش قدرت جامعه اسلامی شوند. یافتههای پژوهش نشان می دهند که قدرت یک جامعه ارتباط وثیقی با نحوه اداره آن جامعه، نگرش ایدئولوژی حاکم بر آن جامعه و همچنین سبک زندگی مردم و دولتمردان دارد که دین اسلام با توصیه به عدالت اجتماعی و اقتصادی، رفتارهای مبتنی بر اعتماد و همچنین حفاظت از محیطزیست و حراست از میراث نسلهای آینده، الگویی برای دیگر جوامع نیز محسوب میشود. بنابراین تحقق این الگو از جهات مختلفی میتواند باعث جذب دیگران به الگوی اسلامی و افزایش قدرت نظام اسلامی در سطوح منطقهای و بینالمللی گردد. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است که چارچوب نظری ژوزف نای را مبنای پژوهش قرار داده است.
Although sustainable development has relatively fixed and accepted principles, but the approach of intellectual and political schools to the issue of sustainable development also has some differences. Accordingly, the present study seeks to examine the theoretical foundations of sustainable development in Islamic jurisprudence, the relationship of which with soft power is also examined. Therefore, the research question is what are the theoretical foundations of sustainable development in Islam and how can they create soft power in Islamic society? The hypothesis is: Islamic sources, and specifically jurisprudence, have rich and practical elements in the social, economic and environmental fields that can increase the power of Islamic society by becoming a model. Findings show that the power of a society is closely related to the way of governing that society, the ideological attitude of that society and also the lifestyle of the people and statesmen that Islam recommends social and economic justice, trust based behaviors and Protecting the environment and preserving the heritage of future generations is a model for other communities. Therefore, the realization of this model in various ways can attract others to the Islamic model and increase the power of the Islamic system at the regional and international levels. The present research method is descriptive-analytical which is the theoretical framework of Joseph Nye based on the research.