خلاصة:
علوم تجربی یکی از معرفتهای بشری است که یافتههای آن از راه مشاهده تجربی به دست می آید و ملاک درستی آنها، انطباق داشتن با مشاهدات تجربی است. اما هدف از آموزش علوم تجربی چیست؟ هدف آموزش پدیدههایی است که در زندگی روزانه مشاهده میشود، هدف کسب سواد علمی است که برای همه شهروندان ضروری است، هدف یادگیری تصمیم گیریهای آکاهانه و منطقی در زندگی روزمره است که در نتیجه کسب سواد علمی فراهم میشود، هدف انتقادی و خلاقانه بار آوردن کودکان است، هدف شناسایی تفاوتهای فردی کودکان است به طور کلی هدف آموزش علوم در دوره آموزش عمومی در ایران آن است که دانش آموزان را برای یادگیری مادام العمر آماده کند، بعبارت دیگر هدف کلی آموزش عــلوم ایجاد مهارت و توانایی کسب سواد علمی فن اورانه در دانش آموزان است.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: علوم تجربي، خلاقيت ، داش آموزان مقطع ابتدايي مقدمه : اهداف آموزش علوم تجربي را در سه حيطه اصلي و اساسي دانش – اهداف مهارتي و اهداف نگرشي بشرح ذيل در نظر گرفت کسب دانستنيهاي ضروري: آن دسته از اطلاعات اوليه که در زندگي روزمره و آينده دانش آموزان کاربرد داشته باشند اين اطلاعات زمينه هايي چهارگانه زير را شامل ميشوند: الف : بدن انسان و بهداشت آن (علوم بهداشت ) ب : محيط زنده (علوم زيستي) پ : محيط غير زنده (علوم زمين ) ت : موضوعات مربوط به ماده و انرژي (علوم فيزيکي) دانش آموزان بايد در دوره آموزش عمومي مجموعه اي کافي از اصول و قوانين فيزيک ، شيمي، زمين شناسي و بهداشت را بياموزند تا بتوانند بر پايه اين اصول و قوانين دانستنيهاي مورد نياز خود را فرا گيرند.
موضوعات با گذشت زمان کهنه ميشوند به همين علت موضوعات تازه وارد کتابها شده و بعضي از مفاهيم حذف ميشود اما آنچه پايدار ميماند چگونگي فرا گرفتن مطالب است مهارتهايي که ميتواند دانش آموزان را ياري کند عبارتند از: ١) مشاهده کردن ٢) فرضيه سازي ٣) بيش نسبي ٤) طراحي تحقيق ٥)کاربرد ابزار ٦) اندازه گيري ٧) برقراري ارتباط ٨) تفسير يافته ها نگرش هاي ضروري: ارزش ها در آموزش و پرورش اهميت بسياري دارند.
اگر ما بتوانيم تمامي سواد علمي مورد نياز هر فرد را در اختيار او بگذاريم اما شخصيت و نگرش هايش را در مسير درست قرار ندهيم ، هيچ مشکلي از مشکلات جهان امروز حل نخواهد شد، بنابر اين بايد در کنار دانش پايه و مهارتها به هدف هاي نگرشي نيز توجه داشته باشيم .