خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر پاندمی کرونا و تاثیر آن بر زندگی و تحصیل افراد با آسیب بینایی با رویکرد دانشآموز نابینا و کمبینا میباشد، یادگیری در دانشآموزان در گرو شادابی و نشاط و هیجانات مثبت آنهاست و باعث خلاقیت و شکوفایی استعدادهای آنها میشود و پیشرفتهای چشمگیری در زمینههای علمی خواهند داشت اما وضعیت فعلی و تغییرات محیطی میتواند برای دانشآموزان استرسزا باشد و پیامدهایی مانند ضعیف شدن قدرت یادگیری و حافظه، کاهش دقت و تمرکز، حواسپرتی است که در نتیجه یادگیری صورت نمیگیرد و باعث افت تحصیلی دانشآموز میشود همچنین مشکلات رفتاری همانند از بین رفتن انگیزه ادامه تحصیل و بیزاری از مدرسه، عصبانیت و پایین آمدن آستانه تحمل آنها، افسردگی، پریشانی، ناراحتی، درماندگی، لجبازی، گوشهگیری و انزواطلبی، وابستگیهای غیرمعمول و چسبندگی، دلهره، دلشوره، دستپاچگی، ناامنی، بیقراری، اختلال در خواب و شبادراری (بازگشت به رفتارهای سنین پایینتر) را برایشان به همراه خواهد داشت. والدین باید ضمن توضیح دادن اصول بهداشتی به آنها حتما در مورد عوامل استرسزا با آنها صحبت کنند و اجازه دهند احساسات و ترسهایشان را بروز دهند، از این طریق ترسش در مورد وقایع ناشناختهای که تصور میکند او را تهدید میکند برطرف میشود البته صحبت کردن با کودک یا دانشآموز باید متناسب با سن و سطح شناخت و درک او باشد و نکته آخر اینکه خانوادهها از ایجاد فضای پرتنش در منزل خودداری کنند و شیوههای فرزندپروری مناسب و رفتار درستی با دانشآموزان داشته باشند و همچنین یکی از مفاهیمی که در اپیدمی کرونا خیلی مهم محسوب میشود.
تابآوری همه افراد همچنین دانشآموزان و کودکان است، تابآوری باعث میشود افراد در برخورد با بحرانها و تغییرات محیطی عملکردشان افت پیدا کند یا اینکه خودشان را با تغییرات سازگار کنند، خانوادهها و والدین باید این مساله مهم را به دانشآموزان آموزش دهند تا آنها بتوانند همزمان با داشتن عملکرد تحصیلی خوب از این بحران عبور کنند.
شیوع همهگیری کرونا به همراه نبود زیرساختهای مناسب آموزش غیرحضوری را میتوان از علل افت شدید تحصیلی دانشآموزان در مقاطع مختلف، دانست اما این موضوع را نمیتوان به عنوان علت تامه محسوب کرد. همهگیری کووید-۱۹، همه بخشهای جامعه را تحت تاثیر قرار داده و بیشترین اثرش را بر سبک زندگی داشته و یکی از مسائل مهم در این بخش، موضوع آموزش و تحصیل است. در عین حال، عادلانه نبودن توزیع امکانات و ظرفیتهای آموزش مجازی، ناتوانی مالی بسیاری از خانوادهها برای تامین تجهیزات آموزشی مورد نیاز، اشراف پائین بسیاری از والدین نسبت به متون درسی و ناتوانی و کم توانی در همراهی با دانشآموزان در فراگیری دروس، نبود امکان برقراری ارتباط تصویری با دانش آموزان، آماده نبودن کادر آموزشی برای ارائه دروس در فضای مجازی و... بخشی از مشکلات و دشواریها دراین دوره بوده است.
ملخص الجهاز:
پاندمي کرونا و تاثير آن بر زندگي و تحصيل افراد با آسيب بينايي با رويکرد دانش آموز نابينا و کم بينا مير حافظ حسيني چورسي کارشناسي ارشد زبان و ادبيات انگليسي چکيده هدف از پژوهش حاضر پاندمي کرونا و تاثير آن بر زندگي و تحصيل افراد با آسيب بينايي با رويکرد دانش آموز نابينا و کمب ينا ميباشد، يادگيري در دانش آموزان در گرو شادابي و نشاط و هيجانات مثبت آنهاست و باعث خلاقيت و شکوفايي استعدادهاي آنها ميشود و پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه هاي علمي خواهند داشت اما وضعيت فعلي و تغييرات محيطي ميتواند براي دانش آموزان استرس زا باشد و پيامدهايي مانند ضعيف شدن قدرت يادگيري و حافظه ، کاهش دقت و تمرکز، حواس پرتي است که در نتيجه يادگيري صورت نميگيرد و باعث افت تحصيلي دانش آموز ميشود همچنين مشکلات رفتاري همانند از بين رفتن انگيزه ادامه تحصيل و بيزاري از مدرسه ، عصبانيت و پايين آمدن آستانه تحمل آنها، افسردگي، پريشاني، ناراحتي، درماندگي، لجبازي، گوشه گيري و انزواطلبي، وابستگيهاي غيرمعمول و چسبندگي، دلهره ، دلشوره ، دستپاچگي، ناامني، بيقراري، اختلال در خواب و شب ادراري (بازگشت به رفتارهاي سنين پايين تر) را برايشان به همراه خواهد داشت .
والدين بايد ضمن توضيح دادن اصول بهداشتي به آنها حتما در مورد عوامل استرس زا با آنها صحبت کنند و اجازه دهند احساسات و ترس هايشان را بروز دهند، از اين طريق ترسش در مورد وقايع ناشناخته اي که تصور ميکند او را تهديد ميکند برطرف ميشود البته صحبت کردن با کودک يا دانش آموز بايد متناسب با سن و سطح شناخت و درک او باشد و نکته آخر اينکه خانواده ها از ايجاد فضاي پرتنش در منزل خودداري کنند و شيوه هاي فرزندپروري مناسب و رفتار درستي با دانش آموزان داشته باشند و همچنين يکي از مفاهيمي که در اپيدمي کرونا خيلي مهم محسوب ميشود.