خلاصة:
سابقه و هدف: چالش تعیین ساختار یا اجزاء و اضلاع اصلی برنامه درسی تربیت معلم پیش از خدمت و نسبت مستقیمی که با فرایند اجرا و عملیاتی ساختن آن دارد موضوع کشورهای منتخب است. در این زمینه مواضع گوناگونی ابراز میشود که این مواضع در حال حاضر امر تربیت معلم در ایران و کشورهای منتخب را به لحاظ نظری و به تبع آن در عمل با بحران مواجه کرده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و. . . و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش چه بدانیم که فلسفه را به کار نگرفتهایم و چه غافل باشیم، تقریبا تربیت معلم بر پایه فلسفه میباشد. فلسفه ملاک و میزان برای مشخص کردن اهداف، مقاصد و پایان کار تربیت معلم است.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که اهتمام به تربیت معلم، تمامیت خواهی فاقد توجیه وغیرموجه است. چرا که امر تربیت معلم و اجرای برنامههای درسی آن پیچیدهتر از آن است که بتوان برای آن نسخههای این چنینی پیچید. چنانچه این پیچیدگی و چند وجهی بودن امر تربیت معلم احراز شود. تقسیم کار ملّی و استفاده بهینه از کلیه ظرفیتهای ملّی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان یک راهبرد اجتنابناپذیر جلوهگر خواهد شد.
ملخص الجهاز:
در شرايط آرماني مي توان انتظار داشت از قبل اين همکاري و مشارکدر امر تربيت معلم ، هم افزائي ميان دانشگاه و آموزش و پرورش که نتيجه آن افزايش بهره وري براي کل نظام آموزشي است نيز حاصل شود.
[٤] درس هاي ناظر به تربيت حرفه اي عام اين مولفه از برنامه درسي تربيت معلم نيز کماکان بر انتقال دانش نظري به دانشجو معلمان تاکيد دارد و به همين دليل مسئوليت آن به عهده دانشگاه و دانشکده ها يا گروه هاي علوم تربيتي آنها محول شده است .
مثلا بحث اخلاق حرفه اي ترجيحا با تخصيص معلمي را ميتوان نام برد که گنجاندن آن در برنامه آموزشي معلمان بسيار سودمند ارزيابي مي شود[٥] مباني فلسفي تربيت معلم و دلالت هاي آن تعليم و تربيت سابقه اي به قدمت تفکر بشري دارد وهدف نهايي اش از نگاه هر مکتبي، هدف آفرينش انسان از ديدگاه همان مکتب است .
[١٧] بر اين اساس همه کشورها بهبود بخشيدن به کيفيت تربيت معلم را به عنوان هدف کلي تربيت معلم ذکر کرده و بر برنامه هاي آموزش و پرورش معلمان متمرکزشده اند.
به طور کلي ميتوان گفت هدف از مباني روانشناختي دوره تربيت معلم کسب دانش نظري، فراگرفتن مهارت هاي عملي و ايجاد نگرش مثبدر دانشجو- معلمان است .
بحث و نتيجه گيري از مباحث فوق نتيجه گرفته ميشود که در ايران ، کافي است توجه کنيم که در نظام آموزشي ما از يک سو اصحاب آموزش و پرورش در تلاش هستند که اين دستگاه را به عنوان يگانه نهاد صالح براي تربيت معلم معرفي نمايند و براي متقاعد ساختن مراجع سياستگذاري نيز از هيچ کوششي فروگذار نکرده اند.
the degree of doctor of philosophy in mathematics education.