خلاصة:
برای پاسخگویی به شرایط پرچالش محیط کسب وکار و نیاز مبرم سازمان ها به تفکر کسب و کار در پست های عالی سازمان، یکی از جدیدترین مفاهیم حوزه رهبری به عنوان مدیریت کسب و کار مطرح شده و در حال گسترش است. مدیریت کسب و کار رویکرد بررسی و بهبود مداوم استراتژی، ساختار و سیستم توسط مدیریت کل سازمان است. در این تحقیق سعی شده شاخص های مدیریت کسب و کار متناسب با نیازهای جامعه اسلامی ارائه گردد. برای این کار در مرحله اول با گردآوری و تحلیل محتوای تعاریف مدیریت کسب و کار بیست سال گذشته، یک تعریف جامع از مدیریت کسب و کار ارائه گردید. در گام بعد با کمک وجوه تمایز مدیریت با مدیریت کسب و کار ، از میان واژگان متناظر با تعاریف رهبری و مدیریت با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آموزه های دینی، کلمات مرتبط با مفهوم مدیریت کسب و کار انتخاب شد. سپس جهت استخراج و تفسیر متون از روش شناسی مطالعاتی در آموزه های دینی و در جهت کدگذاری مطالب استخراج شده، از روش داده بنیاد استفاده شد. برای تکمیل ابعاد محیطی الگو نیز با کمک روش تحقیق تاریخی، شش واقعه مهم حکومت امام بررسی شد و جهت دستیابی به فرآیند مدیریت کسب و کار، مجموع رفتارها و بیانات ایشان در این شش واقعه، مورد بررسی مجدد قرار گرفت. حضرت علی علیه السلام دستاورد این تحقیق، شاخص های مدیریت کسب و کار (شامل ابعاد فردی، سازمانی و محیطی) و فرآیند مدیریت کسب و کار با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آموزه های دینی موجود است
In order to respond to the challenging conditions of the business environment and the urgent need of organizations for business thinking in the high positions of the organization, one of the newest concepts in the field of leadership as business management has been proposed and is expanding. Business management is the approach of continuous review and improvement of strategy, structure and system by the management of the whole organization. In this research, an attempt has been made to provide business management indicators in accordance with the needs of the Islamic society. For this purpose, in the first stage, a comprehensive definition of business management was presented by collecting and analyzing the content of business management definitions of the last twenty years. In the next step, with the help of the differences between management and business management, among the words corresponding to the definitions of leadership and management according to the statement of the second step of the Islamic revolution and religious teachings, words related to the concept of business management were selected. Then, in order to extract and interpret the texts from the methodology of studies in religious teachings and to code the extracted materials, the foundation data method was used. In order to complete the environmental dimensions of the model, with the help of historical research, six important events of the Imam's rule were investigated, and in order to achieve the process of business management, the sum of his behaviors and statements in these six events were re-examined. Hazrat Ali peace be upon him, the achievement of this research is the indicators of business management (including individual, organizational and environmental dimensions) and the process of business management according to the statement of the second step of the Islamic revolution and existing religious teachings.
ملخص الجهاز:
ارائه شاخص هاي مديريت کسب با توجه به بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و آموزه هاي نهج البلاغه Presentation of acquisition management indicators according to the statement of the second step of the Islamic revolution and the teachings of Nahj al-Balagheh حميد خادم مسجدي/ دکتراي تکنولوژي آموزشي - استاد دانشگاه فرهنگيان و پيام نور و مدرس کشوري دوره هاي آموزش خانواده .
چکيده براي پاسخگويي به شرايط پرچالش محيط کسب وکار و نياز مبرم سازمان ها به تفکر کسب و کار در پست هاي عالي سازمان ، يکي از جديدترين مفاهيم حوزه رهبري به عنوان مديريت کسب و کار مطرح شده و در حال گسترش است .
در همين راستا، فرصت کوتاه تدوين و تبيين رساله دکتري خود را، بر اساس مفهوم نويني با عنوان مديريت کسب و کار که در حوزه مديريت مطرح شده است ، انتخاب کرده و سعي ميکنم ، علاوه بر تشريح خلاصه مطالعات موجود، مديريت کسب و کار را با توجه به بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و آموزه هاي ديني، الگوسازي کنم .
به همين منظور، با اتخاذ روش تحقيقي مناسب و معتبر، به پژوهش در زمينه تدوين و تبيين الگوي مديريت کسب و کار بر اساس بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و آموزه هاي ديني پرداخته شد تا از آن در حوزه سازمان ، بهره گيري لازم به عمل آورده شود.
تفاوت مدل هاي معاصر و الگوي مستخرج شده از بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و آموزه هاي ديني پس از استخراج ابعاد مديريت کسب و کاردر ادبيات معاصر و از آموزه هاي ديني، لازم است تا تفاوت اين دو الگو مورد بررسي و نتيجه گيري قرار گيرد.