خلاصة:
اسلام نه تنها با تولید ثروت مخالف نیست، بلکه چشم انداز تمدن نوین اسلامی عاری از هرگونه فقر و احساس نیاز مادی است. اما برخلاف دستاورد لیبرال دموکراسی که روزی پایان تاریخ تصور میشد، عدالت محور اصلی اقتصاد در تمدن نوین اسلامی است. در گام دوم انقلاب اسلامی، نیاز به شناسایی ابعاد و مشخصات و همچنین طراحی الگوی مطلوب در تمام ارکان تمدن اسلامی داریم. در خصوص اقتصاد اسلامی پژوهشهای متعددی انجام شده است و همچنین پژوهشهایی با موضوع اقتصاد در تمدن اسلامی وجود دارد. ولی با توجه به ماهیت مردمی اقتصاد اسلامی و الگوی اقتصاد مقاومتی، در خصوص مهمترین بخش این اقتصاد مردمی یعنی «کسب و کار» پژوهشی یافت نشد. تلاش شده است به روش تحقیق توصیفی تولید محتوا به شناسایی ابعاد و مشخصات و همچنین طراحی الگوی مطلوب کسب و کار (در بخش خصوصی) در تمدن اسلامی پرداخته شود. جهاد اقتصادی، تیمسازی، ساختار رسمی، بهرهوری و کیفیت، ضابطهمندی، درایت و بهرهمندی از فرصتها و عدالت به عنوان مؤلفههای کسب و کار مواهب الهی و تسهیل فضای کسب و کار به عنوان مؤلفههای محیط کسب و کار شناسایی و تبیین شدهاند.
Not only the Islam is not against the production of wealth, but the vision of a modern Islamic civilization is free from poverty and material need. But the prominent liberal democracy, which was depicted as the end of history, justice is the main focus of the economy in the modern Islamic civilization. In the second stage of Islamic revolution, we need identification and specification, as well as the design of the ideal model in the pillars of Islamic civilization. Many researches have been done in Islamic economy and there are also researches on the subject of economy in Islamic civilization. But according to the popular nature of the Islamic economy and the model of resistance economy, no research found about most important part of this popular economy that is "business", The method of descriptive research content analysis has been used for identification and specifications as well as the design of a desirable business model (in the private sector) in Islamic civilization. Jihad, team building, formal structure, productivity and quality, regularity, tact and taking advantage of opportunities and justice as the components of business and divine gifts and improvement of business environment as the components of environment have been identified and explained.
ملخص الجهاز:
بـه عنـوان مثـال مونسـانتو در حـال حاضـر اکثريت عملکرد ذرت و سوياي تراريخته جهـان را کنتـرل مـي کنـد - مـوادي کـه در بـيش از ٩٥ درصد خانواده هاي آمريکايي يافت مي شود - و تاکتيک هـاي حقـوقي و سياسـي نگـران کننـده آن براي حفظ اين انحصـار، موضـوع نگـران کننـده جهـاني اسـت (رابـين ، ٢٠١٤)؛ بنـابراين بـا وجـود الگوهاي متنوع کسـب وکـار و محـيط کسـب وکـار در تمـدن غـرب کـه بـه طـور گسـترده توسـط پژوهشگران اين مقاله مطالعه شده است ، مبنا قرار نگرفته است ؛ زيرا قصـد نـداريم در زمـين تمـدن غرب بازي کنيم ؛ بلکه قرآن ، روايات و بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي مبنـاي پـژوهش قـرار گرفتـه است .
سؤال اصلي: الگوي مطلوب کسب وکار در تمدن نوين اسلامي چيست ؟ نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٤٥ سؤالات فرعي: مهم ترين مؤلفه هاي کسب وکار در تمدن نوين اسلامي چيست ؟ مشخصات و ويژگيهاي هر يک از مؤلفه هاي کسب وکار در تمدن نوين اسلامي چيست ؟ مهم ترين مؤلفه هاي محيط کسب وکار در تمدن نوين اسلامي چيست ؟ مشخصات و ويژگيهاي هر يک از مؤلفه هاي محيط کسب وکار در تمـدن نـوين اسـلامي چيست ؟ پيشينه پژوهش ١-اقتصاد اسلامي و تمدن نوين اسلامي لازم به ذکر است اين مبحث موضوع اصلي مقاله نيست و کتـاب هـا و مقـالات زيـادي در ايـن خصوص وجود دارد که در اين مقاله به طور گذرا و مختصر به ذکر نکـاتي کـه ارتبـاط بيشـتري بـا مباني پژوهش دارد بسنده ميشود.
درون زايي اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش بنيان شـدن آن ، مردمـي کردن اقتصاد و تصدي گري نکردن حکومت ، برون گرايي با استفاده از ظرفيت هايي که قبلا بـه آن نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٤٩ اشاره شد، بخش هاي مهم اين راه حل ها است » (دفتر حفظ و نشـر آثـار حضـرت آيـت الله العظمـي خامنه اي ، ١٣٩٧).