خلاصة:
شهروندی و مهارتهای اجتما عی در جامعه محلی، ملی و جهان ی نیز امری است و بالتبع مهارت شهروند ی نیز بای د در راستای
فرهنگ و هویت دینی و ملی جامعه وتربیت اخلاقی انجام م ی گیرد.در این راستا زندگی شهروند ی بای د محتوای عینی
مرتبط با محیط زندگ ی ایرانی را که دانش آموز در آن به سر می برد،داشته باشدوبنابراین هدف ازاین پژوهش؛ بررسی
وشناخت اثربخشی مهارت شهروندی با تاکید بر تربیت اخلاقی.نتای ج بیانگر آن بود که معلمین مهارت های شهروندی در
ابعاد آموزشی، اجرای قوانین و مقررات،تعاملات اجتما عی ، حفظ اموال و آثار مل ی و مسائل مذهب ی را جزء مهارت های
شهروندی مورد نیاز دانش آموزان ابتدایی ارزیابی کرده اند .شهروندی به عنوان رویکردی که به انواع حقوق انسانی در جامعه
اشاره می کند،تعامل بین فرد و جامعه را جهت می دهد،تعریف شده است.همچنین،به فرایندی اشاره دارد که طی آن
مشارکت آگاهانه فرد در فعل و انفعالات جامعه را جهت می دهد.هم چنین شهروندی به احقاق احترام به حقوق فردی به
وسیله دولت اشاره دارد.