خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سبکهای یادگیری در ارتباط بین سواد رسانهای با رضایت تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای کاربردی و روش تحقیق توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 204 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، سه پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری فلدر و سولومون (1985)، سواد رسانهای (فلسفی، 1393) و رضایت تحصیلی لنت و همکاران (2005) بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها طبق نظر متخصصان و پایایی آنها به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 76/0، 81/0 و 79/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل فرضیهها در نرمافزار Smart PLS3 و براساس مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که سبک یادگیری با رضایت تحصیلی رابطه مستقیم دارد؛ سواد رسانهای با رضایت تحصیلی رابطه مستقیم دارد؛ سواد رسانهای با سبک یادگیری رابطه مستقیم دارد؛ سبک یادگیری در رابطه سواد رسانهای بر رضایت تحصیلی نفش میانجیگری جزئی دارد؛ به این معنی که 3/45 درصد اثر کل سواد رسانهای بر رضایت تحصیلی از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سبک یادگیری تبیین میشود.
The presentstudy aimed to determine the mediating role of learning styles in the relationship between media literacy and students' academic satisfaction. This study was of applied type and the method was descriptive-correlation based on structural equation modeling. The population of this study included all students of educational sciences in the electronic branch of Islamic Azad University during the academic year 2020-2021.A number of 204 students were selected as the sampleusing simple random sampling. The research tool included three standard questionnaires of learning styles by Felder and Solomon(1985), philosophical media literacy (1393) and academic satisfaction by Lent et al.(2005). The face and content validity of the questionnaires were confirmed according to the experts and their reliability wasconfirmed with Cronbach’s alpha coefficients0.76, 0.81, and 0.79, respectively.Hypothesis analysis was conducted in Smart PLS3 software based on structural equation modeling. The findings indicated that learning style is directly related to academic satisfaction, media literacy is directly related to academic satisfaction,media literacy is directly related to learning style,and learning style in relationto media literacy has a mediating effect on academic satisfaction. In other words, 45.3% of the total effect of media literacy on academic satisfaction is indirectly explained by the mediating variable of learning style.
ملخص الجهاز:
ابزار پژوهش ، سه پرسشنامه استاندارد سبک هاي يادگيري Felder and Solomon (١٩٨٥)، سواد رسانه اي (فلسفي، ١٣٩٣) و رضايت تحصيلي Lent و همکاران (٢٠٠٥) بود که روايي صوري و محتوايي پرسشنامه ها طبق نظر متخصصان و پايايي آن ها به ترتيب با ضريب آلفاي کرونباخ ٠/٧٦، ٠/٨١ و ٠/٧٩ مورد تأييد قرار گرفت .
همچنين با توجه به اينکه سبک هاي يادگيري نقش مهمي در پيشرفت و موفقيت تحصيلي دانشجويان دارد و هر چه دانشجويان بتوانند سبک هاي يادگيري متناسب با ويژگيها و تفاوت هاي فردي خود را بهتر بشناسند و مورداستفاده قرار دهند، پيشرفت تحصيلي بيشتري حاصل ميشود و از طرفي پيشرفت تحصيلي نيز سبب ميشود تا رضايت بيشتري از تحصيل در آنان ايجاد شود؛ و از آنجا که دانشجويان رشته علوم تربيتي به کسب علم و دانش در حوزه ي آموزش وپرورش آدمي ميپردازند، پژوهشگر ضرورت داشتن سواد رسانه اي و رضايت مندي از تحصيل را در اين دانشجويان احساس کرده و دانشجويان رشته ي علوم تربيتي واحد الکترونيکي دانشگاه آزاد اسلامي را براي تحقيق خود انتخاب نموده است .
variance accounted for بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش تعيين نقش واسطه اي سبک هاي يادگيري در ارتباط بين سواد رسانه اي با رضايت تحصيلي دانشجويان بوده است .
آزمون فرضيه چهارم تحقيق نشان ميدهد که سواد رسانه اي از طريق سبک هاي يادگيري با رضايت تحصيلي دانشجويان رابطه دارد.
بررسي نقش واسطه اي سبک هاي يادگيري در ارتباط بين سواد رسانه اي با رضايت تحصيلي دانشجويان .