خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین کیفیت شبکه شاد از ابعاد سه گانه (قابلیتهای آموزشی، طراحی و ظاهر برنامه، عملکرد و ویژگیهای فنی) بود. این پژوهش توصیفی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی و دبیران دوره متوسطه اول و دوم استان خوزستان بودند. با توجه به شیوع بیماری کووید-19 و همچنین گستردگی جامعه مورد مطالعه از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس استفاده شد. 1588 معلم و دبیر به عنوان نمونه آماری در پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی لاوشه(CVR) مطلوب ارزیابی شد. ضریب آلفای کرانباخ در اجرای پایلوت 94/0 و در اجرای اصلی 96/0 بود که بیانگر پایایی بالای پرسشنامه است. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون t تک گروهی و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که کیفیت شبکه شاد به طور کلی و کیفیت آن در تمامی ابعاد سه گانه (شامل قابلیتهای آموزشی، طراحی و ظاهر برنامه، و همچنین عملکرد و ویژگیهای فنی) بالاتر از متوسط است. «طراحی و ظاهر برنامه» نسبت به سایر ابعاد وضعیت بهتری داشت. هر چند کیفیت شبکه آموزشی شاد از نظر دبیران و معلمان مورد مطالعه به طور کلی بالاتر از متوسط ارزیابی شد با این حال به منظور بهبود آن و رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است این پلتفرم به ویژه از نظر قابلیت های آموزشی و عملکرد و ویژگیهای فنی تقویت شود.
The purpose of this study was to assessing the quality of the mentioned network from three aspects: educational capabilities, program design and appearance, performance and technical characteristics. This research is generally descriptive and specially a survey. The statistical population of this study was all teachers in Khuzestan province. Due to the prevalence of Covid-19 disease and also the size of the study population, an available random sampling method was used. 1588 teachers participated in the research as a statistical sample. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire approved by using the Lowshe’s content validity ratio index (CVR). Cronbach's alpha coefficient in the pilot implementation was 0.94 and in the main implementation was 0.96, which indicates the high reliability of the questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and one sample t-test and Friedman test. The findings showed that the quality of the educational network in all three dimensions (including educational capabilities, design and appearance of the program, as well as performance and technical characteristics) is above average. Another finding of this study showed that quality of "design and appearance of the program" is more than other dimensions. Although the quality of Shad educational network was generally above average from the point of view of the studied teachers, however, in order to improve it and achieve the desired situation, it is necessary to improve this platform, especially in terms of educational capabilities, performance and technical characteristics.
ملخص الجهاز:
ارزيابي کيفيت شبکه آموزشي دانش آموزان (شاد) از ديدگاه معلمان و دبيران استان خوزستان سيد عباس رضوي استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشگاه شهيد چمران اهواز، اهواز، ايران چکيده به سبب شيوع بيماري کوويد-١٩ به منظور جلوگيري از توقف آموزش و تدارک فرصت هاي آموزشي براي بيش از ١٤ ميليون دانش آموز در بهار ١٣٩٩ وزارت آموزش وپرورش شبکه آموزشي دانش آموزان (شاد) را به عنوان يک پلتفرم اختصاصي و بومي راه اندازي کرد.
يافته هاي پژوهش بيانگر آن بود که کيفيت شبکه شاد به طورکلي و کيفيت آن در تمامي ابعاد سه گانه (شامل قابليت هاي آموزشي ، طراحي و ظاهر برنامه و همچنين عملکرد و ويژگيهاي فني) بالاتر از متوسط است .
هرچند کيفيت شبکه آموزشي شاد ازنظر دبيران و معلمان موردمطالعه به طورکلي بالاتر از متوسط ارزيابي شد بااين حال به منظور بهبود آن و رسيدن به وضعيت مطلوب لازم است اين پلتفرم به ويژه ازنظر قابليت هاي آموزشي و عملکرد و ويژگيهاي فني تقويت شود.
پژوهش در خصوص کيفيت شبکه شاد و ارزيابي ابعاد مختلف آن از آنجا ضرورت دارد که اين شبکه توسط وزارت آموزش وپرورش به عنوان يکي از پلتفرم هاي اصلي آموزش مجازي به مدارس معرفي شده و استفاده از آن توسط معلمان و دبيران براي دروس مختلف الزامي شده است .
به طورکلي يافته هاي اين پژوهش حکايت از آن داشت که کيفيت شبکه شاد که در سال تحصيلي ٤٠٠-١٣٩٩ مورداستفاده قرار گرفته بود به طورکلي و همچنين از سه بعد مورد ارزيابي (قابليت هاي آموزشي، طراحي و ظاهر برنامه ، عملکرد و ويژگيهاي فني) بالاتر از حد متوسط است .