ملخص الجهاز:
"سعی میکنم نگاه فیلمنامهای به قصه مزبور داشته باشم،و ببینم چه مقدار آن قضیه برای یک فیلمنامه مفید و درست خواهد بود، اگر ایرانی باشد قطعا زحمت کمتری دارد چرا که با فرهنگ ما همخوانی دارد و اگر خارجی باشد به دنبال معادلاتی میگردم که بتوانم به وسیله آن قضیه را به فرهنگ خودی نزدیک کنم.
اما اگر موضوع فیلمنامه سفارشی باشد،در وهلهء اول خواهم دید که آیا بر اساس این موضوع میتوان یک طرح داستانی خوب پیدا کرد که موضوع سفارشی در آن شناخته باشد.
اما روش تحقیق نیز بستگی به سوژهء موردنظر،و مراحل مختلفی که در داستان پیش میآید دارد،گاهی احتیاج به مطالعهء کتب مختلف در رابطهء با موضوع موردنظر دارم و گاهی مشاهدهء نمونهای از مسائلی که در داستان میباشد و دیدن مکانی که داستان در آن محیط اتفاق میافتد،من را راهنمایی خواهد کرد،که چه اطلاعاتی را میتوانم در فیلمنامهء خود داشته باشم و یا اینکه چه ماجراهایی میتوانند در فیلمنامه اتفاق بیفتند.
*وقتی شخصیت اول فیلم را در طراحی داستان پیدا کردیم، اکنون باید برمبنای آن یک فیلمنامه بنویسیم،لازم است اطلاعات بسیار زیادی راجع به شخصیت داستانی خود داشته باشیم،از جمله سن شخصیت که مهمترین عامل برای شناخت اوست.
لزوما مطالعهء کتابهای مختلف در این زمینه و دیدن فیلم و تمرین نوشتن که بسیار مفید واقع خواهد شد نوشتن فیلمنامههای کوتاه است و اینکه هرچقدر بتوانیم در این زمینه تمرین انجام دهیم آمادگی بیشتری برای فیلمنامه بلند پیدا خواهیم کرد،تمرین فیلمنامه با استفاده از ز بان تصاویر که بتواند ارتباط با مخاطب را برقرار سازد."