خلاصة:
هدف اصلی این مقاله، بررسی چرایی درگیری کاربران شبکههای اجتماعی در قلدری سایبری با استفاده از تئوری کنش موقعیتمند است. بدینمنظور با استفاده از نمونۀ 380 نفری از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه گیلان که به روش نمونهگیریِ در دسترس انتخاب شدند، مفروضههای تئوری کنش موقعیتمند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که خودکنترلی پایین (ضریب بتا: 180/0)، اخلاقیات پایین (ضریب بتا: 130/0)، بازدارندگی ادراکشده پایین (ضریب بتا: 090/0) و بستر اخلاقی انحرافی (ضریب بتا: 337/0) تأثیر معناداری بر مشارکت دانشجویان در قلدری سایبری دارند. همچنین، سطح تحصیلات (ضریب بتا: 097/0-)، سن (ضریب بتا: 116/0-)، وضعیت تأهل (ضریب بتا: 090/0-) و جنسیت (ضریب بتا: 124/0)، احتمال افزایش قلدری سایبری را ارتقا میبخشد. افزون بر آن، تمایلات کجروانه رابطۀ بستر مجرمانه و قلدری سایبری را تعدیل میکند.
The main purpose of this article is to investigate why social network users are involved in cyberbullying using the theory of situated action. For this purpose, using a sample of 380 female and male students of Gilan University, who were selected by convenience sampling method, the assumptions of situated action theory were examined. The results indicate that low self-control (beta coefficient: 0.180), low morality (beta coefficient: 0.130), low perceived inhibition (beta coefficient: 0.090), deviant moral background (beta coefficient: 337 0) have a significant effect on students' participation in cyberbullying. Also, the level of education (beta coefficient: -0.097), age (beta coefficient: -0.116), marital status (beta coefficient: -0.090) and gender (beta coefficient: 0.124) increase the possibility of cyberbullying. promotes Also, deviant tendencies moderate the relationship between criminal background and cyberbullying.