خلاصة:
مقدمه: با همهگیری کوید 19 مراکز آموزشی ناگزیر به استفاده از آموزش وب محور شدند که نگرش معلمان به این نوع از آموزش و برخورداری آنها از سواد رسانهای و اطلاعاتی از جمله الزامات آموزش و پرورش برای تحقق پیشرفت دانش آموزان میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آنها به آموزش وب محور با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر ابتدایی دور دوم شهرستان رباط کریم (تعداد1280 نفر) و معلمان ناحیه یک (تعداد730 نفر) که جهت تعیین تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 294 دانش آموز و 332 معلم انتخاب شدند که با توجه به شیوع کرونا و عدم دسترسی به همه افراد نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید. پرسشنامه سواد رسانهای یزدانی (1391)، پرسشنامه نگرش به آموزش وب محور وطن پرست و همکاران (1395)، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990) در این پژوهش استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که بین سواد رسانهای و اطلاعاتی معلمان به آموزش وب محور با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با ضریب همبستگی 352/ 0 رابطه وجود دارد. همچنین بین نیاز اطلاعاتی معلمان با ضریب 626 /0، مکانیابی اطلاعات معلمان با ضریب 157/ 0، ارزشیابیاطلاعات معلمان با ضریب 266/ 0، سازماندهی از اطلاعات معلمان با ضریب 230/ 0، تبادل اطلاعات معلمان با ضریب213/ 0، علاقه به کار کردن در محیط مجازی معلمان با ضریب 214/ 0، اضطراب به کار کردن در محیط مجازی معلمان با ضریب 171/ 0- و بین اهمیت آموزش مجازی معلمان ضریب 133/ 0 با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا در سال 1400 همبستگی مثبت وجود دارد.
نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آنها به آموزش مبتنی بر وب منجر به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میشود.
Introduction: With the Covid 19 epidemic; Educational centers were forced to use web-based education, and teachers' attitudes towards this type of education and their media and information literacy are among the requirements of education to realize the progress of students, so this research aims to investigate the relationship between The media and information literacy of teachers and their attitude towards web-based education was carried out with the academic progress of students in the era of Corona. Method: The descriptive research method was correlation type. Statistical Society; 294 students and 332 teachers were selected to determine the sample size using Cochran's formula, which due to the spread of Coronavirus and the lack of access to all Samples was used from the available sampling method. Research tools; Yazdani's media literacy questionnaire (2013), Vatanparast et al.'s (2015) attitude toward web-based education questionnaire, Pham and Taylor's (1990) academic achievement questionnaire, whose validity is through face validity and reliability by Cronbach's alpha (0.91) was evaluated. Pearson's correlation coefficient and factor analysis were used to analyze the data. Results: The results showed that there is a difference between media and information literacy of teachers to web-based education with students' academic progress (0.352), between teachers' information needs (0.626), teachers' information location (0.157), and information evaluation. teachers (0.266), organization of teachers' information (0.230), exchange of teachers' information (0.213), teachers' interest in working in the virtual environment (0.214), anxiety to work in the teachers' virtual environment (171) -0.0) and there is a positive correlation between the importance of teachers' virtual training (0.133) and the academic progress of students during the Corona era in 2021. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that increasing teachers' media and information literacy and their attitude towards web-based education leads to students' academic progress.
ملخص الجهاز:
Results: The results showed that there is a difference between media and information literacy of teachers to web-based education with students' academic progress (0.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that increasing teachers' media and information literacy and their attitude towards web-based education leads to students' academic progress.
Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran مقدمه همه گیری کوید- ١٩ (ویروس کرونا)١ و لزوم حفظ فاصلۀ اجتماعی برای جلوگیری از انتشار آن، مناسبات آموزشی را در جهان دستخوش تغییر کرده و با تعطیلی گستردة مدارس در ٦١ کشور؛ ساختار آموزش را به سمت آموزش برخط پیش برده (سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو٢، ٢٠٢٠) و این شرایط با عنوان «آموزش در خانه برخط اضطراری » توصیف شده است (مرسر و گرجرسن ٣، ٢٠٢٠).
لوکا و هنکس ٣ (٢٠١٧) در پژوهش خود با عنوان تاثیر سواد اطلاعاتی معلمان دبیرستان های ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که داشتن سواد اطلاعاتی بالای دبیران در افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر است ولیکن براساس نتایج مطالعه ای در اندونزی ، ٨٠ درصد معلمان از آموزش برخط رضایت نداشتند و مشکلات آنان در دوران کرونا در چهار مقولۀ دسترسی پذیری تسهیلات ؛ استفاده از اینترنت ؛ برنامه ریزی ، اجرا و ارزشیابی یادگیری و همکاری والدین طبقه بندی شد (فازی و کوساما٤، ٢٠٢٠).
لذا با توجه به آنچه ذکر شد پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال است که آیا رابطه ای بین سواد رسانه ای و اطلاعاتی معلمان و نگرش آنها به آموزش وبمحور با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد؟ 1.