خلاصة:
مقالۀ حاضر براساس روش کیفی و استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و با تحلیل تماتیک اطلاعات بدنبال آن است که جوانان چه معنایی از طبقه دارند و چگونه خود را به طبقهای خاص منتسب میکنند. نمونۀ مطالعه شامل 25 تن از جوانان مجرد و متأهلِ هر دو جنس است. مطالعه بیان میدارد طبقه از نگاه جوانان ضمن آنکه ترکیبی از وجوه مختلف است مرکب از جنبههای ذهنی و عینی نیز هست. همین امر طبقه را تفسیرپذیر میکند بهگونهای که وضعیتهای یکسان قضاوتهایِ متفاوتِ طبقاتی میآفریند و مرزهای طبقاتی را کدر میکند. این مسئله به واسطۀ آنکه جوانان مستقل نیستند و پایگاه شغلی باثباتی نیافتهاند و بنابراین خود را به واسطۀ خانواده و با ملاکهای نمادین و فرهنگی تعریف میکنند تقویت میشود. به همین ترتیب از آنجا که طبقهبندی جوانان براساس تعاریفِ متمایز هر یک از ایشان از موقعیت منحصر به فرد خود بنا میشود کلیتهای اجتماعی متمایز نمیآفریند. نتیجه نوعی ابهام در طبقهبندی و فقدان خطوط مرزی طبقاتی در زندگی جوانان است. ابهام طبقاتی سبب میشود جوانان به شکل بینذهنی درک مشترکی از وضعیت و سرنوشت خود پیدا نکنند و تودهای نامتقارن و فاقد سرنوشت مشترک گردند. سرانجام تفسیرپذیری و جنبۀ تعریفی طبقه باعث میشود تا جوانان به طور ذهنی جایگاه طبقاتی برجستهتری را به خود منتسب کنند و به واسطۀ آن تواناییهای خود را در شکلدادن به زندگینامه بیش از اندازه ارزیابی نمایند. این امر میتواند سبب خطای شناختی جوانان در درک موقعیت خود شود و نوعی احساس عاملیت کاذب در ایشان بیافریند.
This article, based on a qualitative method, and by using semi-structured interviews, seeks to find out how young people attribute themselves to a particular class and how they define their social class. The sample includes 25 single and married young people of different ages, with various class origins. The study states that, from the youth's point of view, class consists of social and cultural aspects. This makes the class interpretable, in such a way that the same situations create different class judgments. This is reinforced by the fact that young people still are not independent and therefore, without a stable job status, define their class position through family features with symbolic and cultural criteria. Similarly, since the classification of young people is built on distinct definitions, it does not create separate social generalities. The result is an ambiguity in classification practices and lack of class boundaries in the lives of the youth. Class ambiguity causes young people to not find a common understanding of their social situation. These procedures motivate young people to subjectively attribute a more pre-eminent class position to themselves and thereby overestimate their ability to shape their biographies. This leads to the delusion of an agency in which young people feel they are building their future. It can be interpreted as an epistemological fallacy in young people's perception of their world that could mislead them toward being guilty of their failures.
ملخص الجهاز:
به همین ترتیب مقدس و سروش (١٣٩٠) نیز بیان میدارند که میدان اجتماعی زنان شیراز، سرمایه های در دسترس ایشان و سبک زندگی فراغتی آنها هنوز به شدت در راستای خطوط طبقاتی تعریف و توزیع میشود.
به همین ترتیب راسخ ، باقری و حافظی (١٣٨٦) نیز در بحث از آگاهی طبقاتی بیان میدارند که هویت طبقاتی اجتماعی زنان متأثر از تحصیلات ، درآمد و وضعیت شغلی است - ضمن آنکه مطرح میکنند زنان در تعیین طبقه اجتماعیشان به موقعیت شغلی خود بیش از موقعیت شغلی همسر اهمیت میدهند.
مطابق با نتایج حاصل از مطالعه ، دو نکته مهم در مورد انتساب جوانان به جایگاه اجتماعی مشخص مطرح است : اول آنکه جوانان چون هنوز پایگاه حرفه ای و شغلی مشخصی نیافته اند، در مشخص ساختن موقعیت طبقاتی خود عمدتاً بر تعریف تأکید میکنند.
در این معنا بخشی از نبرد طبقه بندی نزد ایشان نه به واسطه سبک زندگی و فعالیت های نمادین بلکه به واسطه تعریف خود که شکلی ذهنی و انتزاعی دارد انجام میپذیرد؛ دوم آنکه جوانان به واسطه وابستگی به خانواده جایگاه خود را بیشتر با وساطت خانواده درک میکنند.
با این کار احتمالاً جوانان به شکل ذهنی خود را در جایگاه اجتماعی فراتری نسبت به آنچه که به عوامل بیرونی مثل طبقه اقتصادی و سبک زندگی منتسب است قرار میدهند.
“The problem of social generations: a critique of the new emerging orthodoxy in youth studies”.
Handbook of youth and young adulthood: new perspectives and agendas.
Furlong, Handbook of youth and young adulthood: new perspectives and agendas.
Furlong, Handbook of youth and young adulthood: new perspectives and agendas.
Furlong, Handbook of youth and young adulthood: new perspectives and agendas.