خلاصة:
از اصلاحات ارضی که در پی تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران به اجرا درآمد، به عنوان مهمترین مأموریت نظام اداری پیش از انقلاب اسلامی و یکی از مهمترین مسائل حکمرانی محیطزیست ایران در دوران معاصر نام برده میشود. هدف این پژوهش تبیین چگونگی در دستور کار قرار گرفتن برنامهی اصلاحات ارضی در دههی چهل خورشیدی است. با توجه به ماهیت و اهداف این پژوهش، برای انجام آن از شیوه تحلیل کیفی و روش موردکاوی استفاده شد. بر این اساس ابتدا دادههای جمعآوریشده از منابع تحقیق در چارچوب نظریهی جریانهای چندگانه کینگدان دستهبندی شدند، سپس بر اساس مفاهیم تئوریک نظریهی مذکور تجزیه و تحلیل انجام گرفت. این مقاله به تبیینِ جریان مسائل، جریان سیاسی و جریان سیاستگذاری در شکلدهی به قانون اصلاحات ارضی میپردازد. نتایج نشان میدهد که جریانهای سهگانه در عین منفک بودن به لحاظ نظری، به طور کامل مستقل از یکدیگر نیستند. این پژوهش استدلال میکند که نظریهی کینگدان علیرغم محدودیتها در تحلیل و تبیین فرایند تصویب قانون اصلاحات ارضی کارا است. در واقع پنجرهی فرصت در پی همرخدادی جریانهای مشکلات ارضی و رابطهی مالک و زارع، نیروهای سیاسی داخلی و فشارهای بینالمللی و فرآیند سیاستگذاری گشوده شده است. پس از آن مسئله در دستور کار حاکمیت قرار گرفته است و کارآفرینان سیاست از فرصت پیشآمده برای تصویب پیشنهادهای خود و تسهیل روند تغییرات استفاده کردهاند.
The land reform that followed the social, economic, and political changes in Iran is the most crucial mission of the administrative system before the Islamic Revolution and one of the most critical issues of environmental governance in Iran in modern times. The purpose of this study is to explain how the land reform program was on the agenda in the 1960s. Due to the nature and objectives of this study, the qualitative analysis method and case study method were used. First, the collected data from research sources were categorized within the framework of Kingdon's multiple stream theory. Analysis was performed based on the theoretical concepts of the theory. This article explains how the stream of issues, political, and policy-making process result in the land reform agenda. The results show that although theoretically separated, the three streams are not entirely independent of each other. This study argues that Kingdan's theory is effective in analyzing and explaining the process of the land reform law, despite its limitations. The window of opportunity has been opened following the co-existence of the current land problems and the owner-farmer relationship, domestic political forces and international pressures, and the policy-making process. Since then, the issue has been on the government's agenda, and political Entrepreneurs have taken the opportunity to approve their proposals and facilitate the change process.