ملخص الجهاز:
"آیا ضرورتیدارد که ما بخواهیم به تماشاگر القا کنیم اینیک نمایش است و یا یک تمرین نمایشاست؟ آیا میخواهیم به فرض از سیستمبرشتی استفاده کنیم که اخیرا به این شکلمعلوم نیست از کجا در ایران باب شدهاست؟ یا نه، میخواهیم به طریقی داستانکهن بشر پرهیزگار را که یکی از قصص هفتپیکر نظامی گنجوی شاعر بزرگ ایران درقرن 6 و 7 است به جهان امروز ارتباطدهیم؟ اگر چنین است چرا خط این ارتباطبه هیچ عنوان روشن نمیشود؟ حتیسادهترین نکته که میتوانست به داستانعشقی بازیگر نقش بشر در دنیای واقعارتباط داشته باشد نیز به هیچ عنوان موردپرداخت قرار نمیگیرد.
بیایید فرض کنیم که اگرتمامی قسمتهای نمایش تا جایی را که بشربعد از سالها با همکلاسیاش ملیخابرخورد میکند، حذف کنیم، آیا در درکداستان خللی وارد میآید؟ آیا گفتن همه آنچیزهایی که پیش از این آمده است،ضروری است؟ چرا داستان از لحظهملاقات آن دو شروع نمیشود؟ یادآور میشوم که ساختار یک اثر منظومادبی به طور کامل با تئاتر متفاوت است."