خلاصة:
چکیده : رفتار و نگرش خانواده ها بر جنبه های مختلف زندگی کودکان از جمله حوزه آموزش آنان اثرگذار است ،بسیاری از مشکلات تحصیلی کودکان کار و خیابان هم با رفتارها و باورهای خانواده هایشان گره خورده و از آن متاثر شده است.از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه مطلعین کلیدی در مورد رفتار و نگرش خانواده های کودکان کار نسبت به آموزش آنها در شهر گرگان و با روش کیفی انجام گرفت. مشارکت کنندگان از طریق نمونه گیری هدفمند از میان مطلعین کلیدی ، اساتید دانشگاهی ، متخصصین دولتی و غیر دولتی انتخاب شدند. داده ها از طریق 2 مصاحبه گروهی و14 مصاحبه عمیق با این افراد گردآوری و با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند.از یافته های پژوهش 5 مضمون اصلی: عدم اعتقاد به تحصیل ، تفکر سنتی به تحصیل ، نا امیدی به کارایی و اثر بخشی تحصیل ،تاثیر پذیری و تقلید از اطرافیان و فقر فرهنگی از نظر مطلعین به عنوان رفتارها و نگرش های اصلی خانواده ها نسبت به آموزش کودکان کار استخراج شدند.این نگرش ها در یک رابطه تاثیر و تاثری منجر به اتخاذ راهبردهای متفاوتی شده و پیامدهای مختلفی را برای تحصیل کودکان کار و خیابان در پی دارند.در نتیجه از نظر مطلعین مداخله مبتنی بر نگرش های فرهنگی برای حل چالش های این حوزه ضروری می باشد.تا زمانی که نگرش خانواده ها به مساله آموزش و تحصیل از طریق برنامه های آموزشی متناسب که برگرفته از رویکرد ها و روش های مطالعاتی مناسب است تغییر نکند ، مشکلات آموزشی این کودکان ادامه خواهد داشت و همچنان شاهد تحصیل بی کیفیت و ترک تحصیل های فراوان بخصوص از مقطع ابتدائی به بعد خواهیم بود و به تبع آن افزایش مسائل و آسیب های اجتماعی در این گروه اجتناب ناپذیر خواهد شد.
AbstractThe behavior and attitude of families has a significant impact on various aspects of children's lives, including their education, many of the educational problems of labor and street children are tied to the behaviors and beliefs of their families, and have been affected by it.The present research was carried out using qualitative method with the aim of examining the views of key informants about the behavior and attitude of labor children's families towards their education in Gorgan.The participants were selected using a targeted sampling method from among key informants, university professors, governmental and non-governmental experts.The data were collected through 2 group interviews and 14 in-depth interviews with these people and were analyzed using the qualitative content analysis method.5 main themes as the main attitudes of families towards education were extracted from the findings of the qualitative part of the research: lack of belief in education, traditional thinking towards education, disappointment in the effectiveness of education, impressionability and imitation of people around and cultural poverty, these attitudeswere extracted from the informants' opinion as the main behaviors and attitudes of families towards the education of labor children and have led to the adoption of different strategies in a relationship of impact and influence, and had different consequences for the education and training of labor and street children.As a result, according to the informants, it seems that it is necessary to cultural attitudes-based intervention to solve the challenge of education of labor and street children, the educational problems of these children will continue until the attitude of the families towards the education changes through appropriate educational programs derived from appropriate study approaches and methods, and we will continue to witness low-quality education and many dropouts, especially from elementary school onwards, and as a result, it will be inevitable to increase the problems and social damages in this group.