خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر اثربخشی آموزش گروهی خودشفقتی بر تاب آوری والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش تمامی والدین کودکان اتیسم شهر اردبیل در سال 1401 می باشد. روش نمونه گیری در دسترس از بین افراد واجد شرایط داوطلب تعداد 60 نفر وارد مطالعه شده و در دو گروه 30 نفری (آموزش خودشفقتی و گواه) به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت انجام پژوهش با مراجعه به مرکز بهزیستی و انتخاب حجم نمونه با رضایت کتبی و گمارش آنها در گروههای آزمایش و گواه، پرسشنامه های پژوهش به صورت گروهی بر روی افراد حاضر در پژوهش اجرا شد. بر روی گروههای آزمایش مداخله آموزش خودشفقتی انجام شد در حالی که گروه گواه این آموزش را دریافت نکردند. برنامه مداخله ای درمان مبتنی بر خودشفقتی در هشت جلسه آموزشی 90 دقیقه ای، هفته ای یک جلسه در طی دو ماه و نیم اجرا شد.برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. داده های جمعآوری شده در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد که در متغیر تصور از شایستگی فردی (94/47= F )، اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی (33/33= F )، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن (12/11= F )، کنترل (90/12= F )، تاثیرات معنوی (32/50= F ) و تاب آوری (53/97= F ) در نمرات پس آزمون بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0> p).
The purpose of this research is the effectiveness of self-compassion group training on the resilience of parents of autistic children in Ardabil city. The current research is practical in terms of its purpose. The research method is semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research is all parents of autistic children in Ardabil city in 1401. Available sampling method, 60 people were included in the study from among the qualified volunteers and they were randomly replaced in two groups of 30 people (self-compassion training and control). In order to carry out the research, referring to the welfare center and selecting the sample size with written consent and assigning them to the experimental and control groups, the research questionnaires were implemented as a group on the people present in the research. Self-compassion training was done on the intervention test groups, while the control group did not receive this training. The self-compassion-based treatment intervention program was implemented in eight 90-minute training sessions, one session a week for two and a half months. Connor and Davidson's resilience questionnaire was used to collect data. The data collected in the pre-test and post-test stages were analyzed by univariate and multivariate analysis of covariance. The findings of the research showed that in the variable of perception of individual competence (F=47.94), trust in individual instincts and tolerance of negative emotions (F=33.33), positive acceptance of change and secure relationships (F=11.12), Control (F = 12.90), spiritual effects (F = 50.32) and resilience (F = 97.53) in the post-test scores, there is a significant difference between the control and experimental groups (p>0.01).
ملخص الجهاز:
بنابراين هر چه والدين کودکان اتيسم نسبت به خويشتن رافت و مهرباني بيشتري داشته باشند و به اصطلاح ، دلشان بيشتر براي خودشان بسوزد، اضطراب ها و تنش هاي ايجاد شده کمتر 1 - Keniş 2 - Ungar 3 - Arnos 4 - Lo 3 مي تواند آنها را تحت تاثير قرار دهد و از سوي ديگر، هر چه از گوشه گيري خود کمتر کرده و به روابط اجتماعي بيشتر اهميت دهند، امکان تحمل سختي ها برايشان راحت تر مي شود.
(زماني، سيما؛ يوسف زاده ، پيمان و منوچهري، مهدي (١٤٠٠) مظاهري، زهرا؛ ميرصيفي فرد، ليلاالسادات ؛ محمدعلي، وطن خواه ؛ درباني، سيدعلي (١٣٩٩) سيدجعفري، جواد؛ برجعلي، احمد و شرافتي، شاهين (١٣٩٩) شفيعي، معصومه ؛ اکبري، شيرين و حيدري راد، حديث 10 (١٣٩٧) نوري، حميدرضا و شهابي، بهاره (١٣٩٦) لانگ - فرانکو، فوبه و کريستي، لي آن ١ (٢٠٢١) سامرز، اسپيجکرمن ،ترامپتر، اسکرارس و بالميجر ٢ (٢٠١٨) اريني، کاراکاسيدو و آناستاسيوس ، استاليکاس ٣ (٢٠١٧) .
Perceived stress, self-compassion, and emotional variance in parents of children with communication disorders: a family approach to service delivery in speech- language pathology [Thesis for M.
The role of compassion and mindfulness in building parental resilience when caring for children with chronic conditions: a conceptual model.
A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program.
Keywords: Self-Compassion Group Training, resilience, Parents of Autistic Children 15