ملخص الجهاز:
"و دیگر اینکه بهواسطة حضور (فروید) در لندن، منتقدان، نسبت به نمایش «هیستریا» یا (شدت هیجان) که فرضیه «گولخوردگی» کودکی یا (آزار کودکان) وی (که سبب اختلال روانی و بروز بیماریهایی نظیر فلج، از دست دادن قدرت تکلم و گاهی تمارض به بیماری میشود) را زیر سؤال برده، فروید را مورد پرسش قرار دادند.
بدین معنا که صحنه آخر به اتاق نقاشی «سالوادور دالی» مبدل شده، فروید را نشان میدهد که در حال قدم زدن بوده و وجودش در دیوارهای آن ذوب شده و تلفن اطاق نیز بهتدریج به شکل یک حلزون در آمده و سپس فروید با صدای بلند میمیرد.
بخش یا صحنه آخر کتاب، به زمانی برمیگردد که فروید در حال تزریق مرفین است و پزشک معالج وی به او هشدار میدهد که در صورت ادامه مصرف مرفین، احتمالا دچار توهم میشود و هنگامی که (در انتها) فروید از چرت ناشی از مصرف مرفین بیرون میآید، صدای کوبیده شدن در باغ را میشنویم، که نشان از توهم یا خیالی بودن کل نمایش دارد.
تنظیم نمایش بهگونهای است (بهویژه حضور خواهران بیحجاب فروید بر صحنه) که به نظر میرسد به سوی نظریات و فرضیههای «سالوادور دالی، پیش میرود از این رو نقد «عدم قبول فرضیه گولخوردگی» در نمایش توجیهپذیر میشود.
این نمایش در سال 1934 برای نخستینبار در لندن به روی صحنه رفته و هنرپیشه آن «ملانی کلاین» یکی از شاگردان فروید است.
حقیقت این است که فروید (که در حال حاضر فرضیه اغواگری او زیر سؤال رفته است) فرزند خود (دخترش آنا) را نیز از این منظر مورد روانکاوی قرار داده است."