خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط خلاقیت و توانمندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بوده که تعدادشان 82 نفر میباشد. برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده گردید؛ بنابراین، کلیه کارمندان بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامههای استاندارد خلاقیت رندسیپ (1979) و توانمندسازی اسپریتزر (1995) بود که روایی آنها به تأیید متخصصین رسید و پایایی آنها نیز به استناد تحقیقات اشاره شده در روش تحقیق، به تأیید رسیدند. پرسشنامه خلاقیت شامل 50 سوال و پرسشنامه توانمندسازی شامل 12 سوال و 4 مؤلفه معناداری، شایستگی، حق انتخاب و مؤثر بودن میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید که در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون همبستگی پیرسون در سطح (05/0) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار spss.20 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که خلاقیت با توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان همبستگی مثبت و معناداری دارد (r: 0/24 p: 0/05). همچنین بین خلاقیت و شایستگی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (r: 0/23 p: 0/05). اما ارتباط معناداری بین خلاقیت و مؤلفههای معناداری (r: 0/21 p: 0/09)، حق انتخاب (r: 0/21 p: 0/08) و مؤثر بودن (r: 0/14 p: 0/24) وجود ندارد. به نظر میرسد مدیران با اهمیت دادن به توانمندی و شایستگی کارکنان میتوانند موجب تقویت خلاقیت شده و زمینه را برای پیشرفت و پویاتر شدن محیط کاری فراهم کنند.
The purpose of the present study is to determine the relationship between the creativity and power of the staff in the administration of sport and youth in the province of Qom. Statistical population of the research consisted of all 82 staff members in the administration of sport and youth in the province of Qom. Total population sampling was used so all the employees in the administration were chosen as the statistical population of the research. The measur1ement tools included some standard questionnaires including Rendsip’s creativity questionnaire (1979) and Spritzer empowerment questionnaire (1995). The validity of the questionnaires was confirmed by the experts and their reliability was also approved with reference to the studies mentioned in the methodology section. The creativity questionnaire consisted of 50 questions and the empowerment questionnaire contained 12 questions and 4 scales of meaningfulness, competency, freedom of choice, and effectiveness. For the analysis of the data, the descriptive and inferential statistics were used: standard deviation average for descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test, Spearman correlation test, and Pearson correlation tests (0.05) for inferential statistics. For data analysis, SPSS.20 software was used and the results showed that there is a positive and significant correlation between creativity and empowerment features of the staff members of the administration of sport and youth (r: 0.24 p: 0.05). Also, a positive and significant correlation was observed between their creativity and competency (r: 0.23 p: 0.05). However, there is no relation between creativity and the scales of meaningfulness (r: 0.21 p: 0.09), freedom of choice (r: 0.21 p: 0.08), and effectiveness (r: 0.14 p: 0.24). It seems that the managers by paying attention to the power and competency of the staff members, can foster their creativity and pave the ground for the development and betterment of the workplace.
ملخص الجهاز:
ابـزار اندازه گيري تحقيق شامل پرسش نامه هاي استاندارد خلاقيت رندسيپ (١٩٧٩) و توانمندسازي اسپريتزر (١٩٩٥) بود که روايي آن ها به تأييد متخصصين رسيد و پايايي آن ها نيز به استناد تحقيقـات اشـاره شـده در روش تحقيـق ، بـه تأييـد رسيدند.
مطالعـات نشـان ميدهد که عوامل متعدد بر خلاقيت کارکنان تاثير ميگذارد؛ اما يکي از مؤلفه هاي کليدي افزايش و توسعه خلاقيـت و نوآوري کارکنان ، انگيزه هـاي درونـي فـرد و مهارت هـاي مـرتبط بـا خلاقيـت و نـوآوري اسـت کـه در واقـع همـان توانمندسازي روانشناختي کارکنان است (خداداد حسيني، ١٣٧٨).
15 / جدول ٣ - آزمون فرضيه هاي تحقيق توانمندسازي معناداري شايستگي حق انتخاب مؤثر بودن خلاقيت r: 0/14 r: 0/21 r: 0/23 * r: 0/21 r: 0/24* p:0/24 p:0/08 p:0/05 p:0/09 p: 0/05 *معنيداري در سطح ٠/٠٥ نتيجه گيري تحقيقات فراواني در خصوص هرکدام از متغيرهاي علم مديريت موجود است و از مسيرهاي متفاوتي ارتباط بين ايـن متغيرها آزموده شده است ؛ لکن در مسير عملياتي نمودن تحقيقات و تعميم نتايج آنها، با توجه بـه شـرايط فرهنگـي و بومي هر منطقه ، بايد متفاوت عمل نمود.
گرچه براساس نتايج اين تحقيق به طور کلي به نظر ميرسد خلاقيت و توانمندي در اداره کل ورزش و جوانـان اسـتان قم ، داراي ارتباط معنيداري است و همچنين شايستگي که يکي از مؤلفه هاي توانمندسازي روانشناختي ميباشد نيز در ارتباط با خلاقيت ، داراي ارتباط معنيدار و مثبتي ميباشد؛ اما بين سه مؤلفه معناداري، حق انتخـاب و مـؤثر بـودن ، بـا خلاقيت ارتباط معنيداري مشاهده نشد.