خلاصة:
امروزه در اثر تغییر و تحولات پیشبینینشده محیطی و تکنولوژیکی توجه به صرفهجوییها، افزایش نوآوری و انعطافپذیری برای انواع کسبوکارها در کسب مزیت رقابتی پایدار امری ضروری است. در این میان آنچه به سازمانها در افزایش تواناییها و رویارویی با چالشها یاری میرساند، ایجاد و پرورش تیمهای مناسب و اثربخش از افراد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل شخصیتی بر انسجام تیمی کارکنان شرکت اسنوا با توجه به نقش میانجی اشتراک دانش است. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) است ازاینرو دادههای بررسیشده از طریق پرسشنامههای استاندارد عوامل شخصیتی گلدبرگ (1992)، تسهیم دانش چانگ و همکاران (2015) و انسجام تیمی وستر و ویس (1991) در میان کارکنان شاغل در شرکت اسنوا در سال 1399 و به حجم نمونه 278 نفر گردآوری و در ارزیابی الگوی پیشنهادی از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است. نتایج نشان داد میان چهار مورد از عوامل شخصیتی (برونگرایی، توافقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی نسبت به تجربه) و اشتراک دانش با انسجام تیمی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میان عامل شخصیتی (روانرنجوری) و انسجام تیمی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد. مسیرهای غیرمستقیم عوامل شخصیتی نیز از طریق اشتراک دانش با انسجام تیمی در کارکنان معنادار است. لذا میتوان گفت عوامل شخصیتی در کنار سایر عوامل ازجمله اشتراک دانش، نقش کلیدی در انسجام تیمی ایفا میکنند و لزوم توجه به این عوامل در برنامههای آموزشی برای تقویت انسجام تیمی مفید است.
Today, due to unforeseen environmental and technological changes, it is necessary to pay attention to savings and increase innovation and flexibility for all types of businesses in order to gain a sustainable competitive advantage. In the meantime, what helps organizations increase their capabilities and meet challenges is creating and nurturing appropriate and effective teams of individuals. The purpose of this study is to investigate the effect of personality factors on the team cohesion of SNOWA employees with regard to the mediating role of knowledge sharing. The study is a descriptive correlational study through structural equation modeling (SEM). SNOWA company was collected in 1399 with a sample size of 278 people and SPSS and AMOS software were used to evaluate the proposed model. The results showed that there is a positive and significant relationship between four factors of personality (extraversion, agreement, conscientiousness, and openness to experience) and knowledge sharing with the team cohesion of employees; but there is no positive and significant relationship between personality factor (neuroticism) and team cohesion of employees. Indirect paths of personality factors are also significant through knowledge sharing with team cohesion in employees. Therefore, it can be said that personality factors along with other factors such as knowledge sharing play a key role in team cohesion, and the need to pay attention to these factors in training programs to strengthen team cohesion is useful.
ملخص الجهاز:
پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) است ازاین رو داده های بررسی شده از طریق پرسشنامه های استاندارد عوامل شخصیتی گلدبرگ (١٩٩٢)، تسهیم دانش چانگ و همکاران (٢٠١٥) و انسجام تیمی وستر و ویس (١٩٩١) در میان کارکنان شاغل در شرکت اسنوا در سال ١٣٩٩ و به حجم نمونه ٢٧٨ نفر گردآوری و در ارزیابی الگوی پیشنهادی از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شده است .
چنانکه یکی از بزرگ ترین چالش ها در مدیریت دانش اشتیاق یا انگیزه افراد در اشتراک دانش خود با دیگران است و کارکنان بی میل در اشتراک دانش در اشتراکگذاری ناموفق هستند و این امر برای آن ها منجر به عدم کارایی در کار، بروز خطا و عدم کیفیت کاری می شود (٢٠١٠ Noe &Wang )؛ اما باوجود مطالعات متعدد این مسئله مشهود است که کسب وکارها در ایجاد و بهره برداری از تیم ها همچنان غفلت ورزیده اند و شاید به آن دلیل باشد که در شناسایی افراد و ویژگی های شخصیتی آن ها برای در کنار هم قرار دادن افراد در یک تیم نیز ضعیف هستند.
چنانکه پیش تر نیز عنوان شد مطالعات متعدد هریک به جنبه ای از متغیرها و یا بررسی آن ها با سایر متغیرها در جوامع مختلفی از کسب وکارها و سازمان ها پرداخته اند و بررسی تأثیر عوامل شخصیتی بر انسجام تیمی کارکنان با توجه به نقش میانجی اشتراک دانش آن هم در شرکت اسنوا جزو معدود مطالعات در این حوزه است و لذا بررسی این دسته از متغیرها در کنار یکدیگر نوآوری پژوهش حاضر را نیز می رساند.
Mohammad Mehdi Ali and Rashidi Nazeri effect of personality traits on knowledge sharing and innovative work behavior of employees (Case Study: Oil Industry Research Institute).