خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی ساختار مدیریت منابع انسانی، مفهوم چابکی و ارتقاء این ویژگیها از طریق مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط الکترونیکی است. این تحقیق براساس مطالعه موردی کیفی از هفت کسب و کار کوچک و متوسط الکترونیکی است. ساختارها و کارکردهای کلی مدیریت منابع انسانی در این نوع از کسب و کارها و همچنین سهم آنها در هشت ویژگی چابکی که عبارتند از: وضوح متنی، هدف مشترک، بازده مناسب، ساختار سازمانی انعطافپذیر، یادگیری مستمر، استقلال و پاسخگویی، رشد شخصی و همکاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. علاوه بر این، سه ویژگی چابکی نیروی کار که عبارتند از: فعال بودن، سازگاری و مولد بودن نیز بررسی گردید. نتیجه گرفته شد که ساختارها و کارکردهای مدیریت منابع انسانی به طور کلی ویژگیهای کسب و کارهای کوچک و متوسط را آشکار میسازد. بنابراین، این مطالعه دریافت که چابکی کسب و کار از طریق کارکردهای مدیریت منابع انسانی به طور فزآینده رشد میکند. در این میان هدف مشترک، بازده مناسب، یادگیری مستمر، همکاری و مولد بودن از ویژگیهایی هستند که بیشتر از طریق مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط الکترونیکی پرورش یافته اند.
The purpose of this study is to investigate the structure of human resource management, the concept of agility and the promotion of these characteristics through human resource management in small and medium e-businesses. This research is based on a qualitative case study of seven small and medium-sized electronic businesses. The general structures and functions of human resource management in this type of business, as well as their contribution to eight agility characteristics, which are: contextual clarity, common purpose, commensurate returns, flexible organizational structures, continuous learning, autonomy and accountability, personal growth and collaboration. Furthermore, three agility characteristics that can be revealed by the workforce of a company were analyzed: proactivity, adaptability and generativity. It was concluded that the structures and functions of human resource management in general reveal the characteristics of small and medium-sized businesses. Therefore, this study found that business agility is increasingly growing through human resource management functions. Common goal, good efficiency, continuous learning, collaboration and productivity are among the features that are mostly developed through human resource management in small and medium e-businesses.
ملخص الجهاز:
ساختارها و کارکردهاي کلي مديريت منابع انساني در اين نوع از کسب و کارها و همچنين سهم آن ها در هشت ويژگي چابکي که عبارتند از: وضوح متني، هدف مشترک، بازده مناسب ، ساختار سازماني انعطاف پذير، يادگيري مستمر، استقلال و پاسخ گويي، رشد شخصي و همکاري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .
نتايج حاصل از تجزيه و تحليل مطالعات موردي با توجه به ساختار کلي مديريت منابع انساني و نقش مدير- مالک اکثريت چهار مورد را نسبت به ساختار کسب و کارهاي کوچک و متوسط نشان داد؛ جالب آن که ، اين تمايل را نميتوان کاملاً با تفاوت در اندازه کارکنان و وضعيت معيشت شرکت هاي مورد مطالعه توضيح داد.
يافته هايي که براي يادگيري مستمر به دست آمده به اين معناست که همه شرکت هاي مورد مطالعه از فعاليت هاي مديريت منابع انساني که از يادگيري مستمر پشتيباني ميکند، استفاده مي کنند در مجموع ، همه شرکت ها ميدانند که يادگيري مستمر يک ويژگي مهم براي مقابله با محيط در حال تغيير سريع به خصوص در زمينه کسب و کارهاي الکترونيکي است .
اين مطالعه تأييد ميکند که فعال بودن و سازگاري از ويژگيهاي چابکي کسب و کار است که توسط فعاليت هاي مديريت منابع انساني رشد ميکند، خصوصيات ذکر شده يا به صورت نيمه رسمي پرورش مييابد يا کلاً در شرکت هاي مورد مطالعه پرورش نمييابند.
اين مطالعه نشان داد که فعاليت هاي مديريت منابع انساني در کسب و کارهاي کوچک و متوسط الکترونيکي به طور کلي ويژگيهايي را به دست ميآورد که چابکي را ممکن مي - کند.
Crafting a human resource strategy to foster organizational agility: A case study, Human Resource Management, Vol. 40, Iss. 3, pp.