خلاصة:
نقش نیازهای ثانویه انسان بهطور عام و نیاز به تفریح بهطور خاص بهعنوان حلقۀ واسط بین معماری و محیط در فضاهای تجاری اهمیت غیرقابل انکاری دارد، بهگونهای که کیفیت فضاهای تفریح-خرید در مجتمعهای تجاری برای رفع نیاز به تفریح کاربران که از وظایف مترتب بر معماری است میتواند میزان موفقیت یک مجتمع تجاری را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیق پیشِ رو به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت فضاهای مجتمعهای تجاری از منظر فضاهای تفریح-خرید و ارزیابی روابط آنها و اهمیت نسبی هرکدام میپردازد تا از این طریق بتوان علاوهبر سنجش میزان موفقیت چهار مجتمع تجاری نوین منتخب شهر تهران (تیراژه- کوروش-پالادیوم و تیراژه2) در سازماندهی فضاهای تفریح-خرید، الگوهایی برای طراحی فضاهای مجتمعهای تجاری که به مقبولیت فضای معماری از نگاه کاربران کمک کند را ارائه نماید. به این منظور سؤال اصلی این است که عوامل مؤثر بر موفقیت فضاهای تفریح-خرید کدامند؟ و بنا بر وزن نسبی هرکدام، میزان موفقیت نسبی مجتمعهای تجاری مورد بررسی کدام است؟ لذا پس از شناخت و استخراج مؤلفه و عوامل مؤثر از آرای اندیشمندان صاحبنظر در حوزۀ مکان، از طریق تحلیل منطقی و استدلال قیاسی، مدل پیشنهادی از عوامل مؤثر بر موفقیت فضاهای تفریح-خرید مجتمعهای تجاری بهدست آمد. سپس صحت مدل پیشنهادی از طریق روش دلفی، با استناد به آرای اساتید معماری سنجیده و غربال شد، روابط میان این عوامل سنجیدهشده و به کمک فرایند تحلیل شبکهای ANP، میزان اهمیت و وزن هریک از عوامل مشخص شد. نتایج بهدست آمده عوامل مؤثر بر کیفیت و موفقیت فضاهای تفریح-خرید را در سه دستۀ کلی «عملکردی»، «کالبدی» و «ادراکی» نشان میدهد که مهمترین مؤلفهها براساس تعداد و شدت زیرمؤلفههای آن به ترتیب مؤلفۀ کالبدی سپس مؤلفۀ ادراکی و در انتها مؤلفۀ عملکردی شناخته شدند.
The role of human secondary needs in general and the need for recreation in particular as an interface between architecture and the environment in commercial spaces is undeniably important. That is why the quality of recreation-shopping spaces in commercial complexes to meet the recreational needs of users is one of the tasks assigned to architecture. This issue can affect the success rate of a commercial complex. The present study examines the factors affecting the success of commercial complex spaces from the perspective of leisure-shopping spaces and evaluates their relationships and the relative importance of each and measures the success rate of 4 selected new commercial complexes in Tehran (Tiraje, Kourosh, Palladium, and Tiraje2). In organizing leisure-shopping spaces, models are provided for designing the environment of commercial complexes that help to make the architectural space more acceptable to the users. To this end, the main question is what are the factors affecting the success of leisure-shopping spaces? And according to the relative weight of each, what is the relative success rate of the selected commercial complexes? Therefore, after recognizing and extracting the components and effective factors from the opinions of experts in the field of place, through logical analysis and deductive reasoning, the proposed model of factors affecting the success of leisure-shopping spaces in commercial complexes was derived. Then, the accuracy of the proposed model was measured and sifted through the Delphi method, based on the opinions of architecture professors, relationships between these factors were measured, and with the help of the ANP (Analysis Network Process), the importance and weight of each factor were determined. The obtained results show the factors affecting the quality and success of leisure-shopping spaces in three general categories: “functional”, “physical” and “perceptual”, and the most important components based on the number and intensity of its sub-components, respectively, are the physical component. Then the perceptual component and finally the functional component were identified.