خلاصة:
انسانگرایی اسلامی جریان فکری نوپدیدی است که با تاثر از مبانی نظری اومانیسم غربی، درصدد بازخوانی میراث اسلامی است. یکی از موضوعاتی که در این رویکرد بسیار کانون توجه بوده است، تعیین نقش شریعت در تنظیم قواعد و رفتار زندگی فردی و اجتماعی است و در این راستا «اجتهاد سنتی» در شریعت را بهعنوان مهمترین ابزار فهم شریعت مورد نقد و بررسی قرار میدهند. مبانی نظری اومانیسم اسلامی، عبارتاند از: 1- الهیات انسانمحور؛ 2- انسانی سازی میراث اسلامی؛ 3- محوریت عقل خود بنیاد در نظام معرفت دینی؛ 4- اولویت حقوق محوری برای خروج از بار تکلیف دینی. علی شریعتی و حسن حنفی دو متفکر برجسته جریان چپ اسلامی با رویکرد اومانیستی است که با ایدئولوژیک کردن دین و میراث اسلامی، «اجتهاد» نوین و مطابق با مقتضیات زمانه را پیشنهاد میکنند تا بهنوعی «مدرنیته اسلامی» بومی را تحقق بخشند. اما با توجه مبانی معرفتی که این اجتهاد پیشنهادی نوین بر آنها مبتنی است، این رویکرد از ضعفها و کژیهای معرفتی و عملی برخوردار است که عبارتاند از: 1- خارج کردن علم فقه از دایره علوم تعیینکننده قوانین و قواعد اسلامی و شرعی؛ 2- ابتنای قواعد و ساختار علوم اسلامی بر ایدئولوژی سکولار و انسانی؛ 3-سکولاریسم معرفتشناختی و سکولاریسم روشی در تعیین قواعد و قوانین زندگی جامعه اسلامی؛ 4- غیرواقعگرایی گزارههای دینی. 5- قداستزدایی از باورهای دینی. درنتیجه مدل پیشنهادی چپ اسلامی «اجتهاد در شریعت» با رویکرد اومانیستی سوای از برخورداری از مشکلات نظری و معرفتی، با زیست جهان انسان مسلمان که خداوند را در کانون «نظر» و «عمل» خود قرار میدهد، سنخیتی ندارد.
Islamic humanism is a new intellectual current that is influenced by the theoretical foundations of Western humanism and tries to read the Islamic heritage. One of the issues that has been the focus of attention in this approach is determining the role of Sharia in regulating the rules and behavior of individual and social life, and in this regard, "traditional ijtihad" in Sharia is criticized and investigated as the most important tool for understanding Sharia. The theoretical foundations of Islamic humanism are: 1- Human-centered theology; 2- Humanization of Islamic heritage; 3- The centrality of reason itself, the foundation in the system of religious knowledge; 4- the priority of the central rights to get rid of the burden of religious obligation; Ali Shariati and Hassan Hanafi are two prominent thinkers of the Islamic leftist movement with a humanist approach, who ideologicalized religion anThey propose Islamic heritage, new "ijtihad" and according to the requirements of the times to realize the local "Islamic modernity" in a way. However, according to the knowledge bases on which this new proposed ijtihad is based, this approach has cognitive and practical weaknesses and distortions, which include: 1- Removing the science of jurisprudence from the circle of sciences that determine Islamic and Shariah laws and rules; 2- Adapting the rules and structure of Islamic sciences to secular ideologyhuman; 3- epistemological secularism and methodical secularism in determining the rules and laws of the life of the Islamic society; 4- Unrealism of religious propositions. 5- Desecration of religious beliefs. As a result, the proposed model of the Islamic left "Ijtihad in Sharia" with a humanist approach, apart from having theoretical and epistemological problems, has nothing to do with the life of the Muslim world, which places God at the center of its "opinions" and "actions".