خلاصة:
زمینه و هدف: افزایش پیچیدگی مسائل و پیشرفتهای فناورانه باعث گسترش و توسعه میان رشتهایها برای فهم دقیق تغییرات و فراگیری چگونگی رویارویی با آنها شده است. بهداشت و سلامت اساساً ماهیت پیچیدهای پیدا کرده است و امکان فهم این حوزه تنها با تکیه بر علوم پزشکی مهیا نخواهد بود. پرسش اصلی این مقاله آن است که بهکارگیری میان رشتهایها در علوم پزشکی ایران تابع چه الگو و مدلی است؟ برای پاسخ به این پرسش بازیگران و عوامل شکلدهنده به توسعه میانرشتهایها بررسی شده است. عوامل شکلدهنده به وضعیت بهکارگیری میان رشتهایها در علوم پزشکی ایران کدام هستند؟ تحلیل ساختاری-تفسیری این عوامل بر پایه تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنها از یکدیگر چگونه است؟ روش: پانل خبرگان بهمنظور گردآوری، اولویتگذاری و اعتباربخشی عوامل تأثیرگذار بر آینده توسعه میان رشتهایها در علوم پزشکی؛ روش تحلیل ساختاری-تفسیری با استفاده از نرمافزار میکمک و مکتور بهمنظور شناسایی نقش کنشگران و عوامل بر وضعیت میان رشتهایها. یافتهها: توسعه میان رشتهایها نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای سیاستگذار بهعنوان هدایتگر و تسهیلکننده از طریق وضع قوانین تسهیلگر، توسعه هستههای آموزشی و پژوهشی میان رشتهای، توسعه برنامههای ماژولار میان رشتهای. نتیجهگیری: عامل «لزوم گذار به دانشگاههای نسل سوم»، بیشترین اثرگذاری و عامل «بازبینی سیاستهای جذب منابع انسانی»، بیشترین تأثیرپذیری را دارند. عامل دانشگاههای نسل سوم عاملی است که زمینه را بهشدت برای توسعه میان رشتهایها فراهم میکند و بر سایر عوامل و دانشهای میان رشتهای اثرگذار است. توسعه میان رشتهایها باید به گفتمان مسلط دانشگاه تبدیل شود به شکلی که در قالب سیاستها و برنامههای راهبردی آموزش عالی پزشکی مدون شود.
Background: The increase in the complexity of issues and technological advances has led to the expansion and development of interdisciplinary fields to accurately understand the changes and learn how to face them. The Health system has basically become a complex system and it will not be possible to understand this field only by relying on medical sciences. The main objective of the research is to design the desired model for interdisciplinary developments in medical sciences in Iran. To answer this purpose, the actors and factors shaping the development of interdisciplinary fields have been investigated. What are the factors shaping the situation of interdisciplinary use in Iran's medical sciences? How is the structural-interpretive analysis of these factors based on their influence on each other?
Methods: expert panel in order to collect, prioritize and validate factors affecting the future development of interdisciplinary fields in medical sciences; the method of structural-interpretive analysis using MicMac and Mactor software to identify the role of actors in the state of interdisciplinary studies.
Results: The development of interdisciplinary studies requires the support of policy-making institutions as guides and facilitators through the establishment of facilitating laws, the development of interdisciplinary education and research cores, and the development of interdisciplinary modular programs.
Conclusion: The factor "requiring transfer to third generation universities" has the most impact and the factor "revision of human resources recruitment policies" has the most impact. Third-generation universities are a factor that greatly provides the ground for the development of interdisciplinary studies and has an effect on other factors and interdisciplinary knowledge. The development of interdisciplinary should become the dominant discourse of the university in such a way that it is codified in the form of policies and strategic programs of higher medical education.