خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. جامه آماری پژوهش، مدیران مراکز آموز عالی متخصصان و صاحبنظرانی بودند که تجربه آموزش از دور داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی در استانهای غربی ایران (کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام) بود. در تحقیق حاضر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 335 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختارمند بود. در بخش کیفی کدگذاری دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام گردید و برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و نرمافزارPLS انجام شد. یافتهها بیانگر آن بود که الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی دربرگیرنده پنج بعد تخصصی، مدیریتی، صلاحیتهای مورد نیاز، محیطی و فرایندهای یاددهی -یادگیری و 12 مولفه دانشی، مهارتی، رفتاری، تخصصی، عمومی، صلاحیتهای مدرس، صلاحیتهای فراگیر، تجهیزات آموزشی، ملی، فراملی، نیازسنجی، غنیسازی، استراتژی آموزشی و ارزشیابی و 68 شاخص میباشند. بنابراین آموزش از راه دور نیز بهعنوان بخش جدید نظامهای آموزشی فعلی باید از کیفیت مطلوب و قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای فراگیران و جامعه باشد.
The current research was conducted with the aim of presenting a quality teaching model of university professors in the distance education environment based on curriculum approaches. This study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of method. The statistical population of the research included the administrators of higher learning centers, specialists and experts who had experience in distance education from among whom 15 people were selected as the statistical sample using the purposeful sampling method. In the quantitative part, the statistical population included faculty members of higher education centers in the western provinces of Iran (Kermanshah, Kurdistan, Hamadan and Ilam). In the current research, 335 people were selected as the statistical sample using Morgan and Krejci’s Table and via random cluster sampling method. The data collection tool was a semi-structured interview. In the qualitative part, data coding was done using MAXQDA software and model fitting was done using confirmatory factor analysis and PLS software. The findings indicated that the quality teaching model of university professors in the distance education environment is based on curriculum approaches including five specialized, managerial, required qualifications, environment and teaching-learning processes and 12 components of knowledge, skill, behavior, expertise, general, teacher qualifications, comprehensive qualifications, educational equipment, national, transnational, needs assessment, enrichment, educational strategy and evaluation and 68 indicators. Therefore, distance education, as a new part of the current educational systems, must have a desirable and acceptable quality in order to meet the needs of learners and society