خلاصة:
امروزه با تغییر فضای رقابت، کشورهایی موفق هستند که دانش بیشتری دارند و مدیریت دانش و فعالیتهای منابع انسانی دانشمحور در سازمانها بهویژه در شرکتهای دانشبنیان که خود پایگاه همافزایی علم، فن و ثروت هستند، اهمیت ویژهای یافته است. پژوهش کاربردی حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر فعالیتهای مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بر نوآوری با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی به اجرا درآمده است. جامعه آماری، کارکنان شرکتهای مستقر در مراکز رشد و فناوری بوده و با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر از نمونههای آماری به پرسشنامهها پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با پایایی ترکیبی بیش از 0/6 و ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/892 مورد تأیید قرار گرفت. روایی آن نیز با روایی محتوا و روایی همگرا با معیار میانگین واریانس مربوط به سازهها که بیش از 0/4 بود، مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار PLS برازش شد و نتایج نشان داد عوامل متعدد در زیرمجموعه مدیریت دانش اعم از اقدامات سرپرستی، جبران خدمت دانشمحور، مکانیسم یادگیری و اقدامات فناوری اطلاعات بر نوآوری تأثیر دارد. ضمن اینکه معنیدار بودن تأثیر عواملی از قبیل حفاظت دانش، مدیریت استراتژیک دانش و شایستگی، استخدام دانشمحور، آموزش و توسعه دانشمحور، ارزیابی عملکرد دانشمحور و سازماندهی کار بر نوآوری مورد تأیید قرار نگرفت.
Today, with the change in the competitive environment, successful countries are those with more knowledge, and knowledge management and knowledge-based human resource activities in organizations, especially in knowledge-based companies, which are the basis for the integration of science, technology and wealth, has become particularly important. Therefore, the present applied research was conducted to investigate the impact of knowledge management and human resource management activities on innovation using a descriptive survey research method. The statistical population was the employees of companies located in the growth and technology centers, from among whom, using Cochran's formula, 120 answered the questionnaire. The reliability of the questionnaire was confirmed with a combined reliability of more than 0.6 and a Cronbach's alpha coefficient of 0.892. Its validity was also confirmed through content validity and convergent validity with the mean variance criterion of structures which was more than 0.4. Finally, the conceptual model of the research was fitted using the structural equation model in PLS software.The results showed that various factors in the subset of knowledge management including supervisory actions, knowledge-based service compensation, learning mechanism and information technology measures affect innovation whereas the significance of the impact of factors such as knowledge protection, strategic management of knowledge and competence, knowledge-based employment, knowledge-based education and development, knowledge-based performance evaluation and work organization on innovation was not confirmed.