خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخهای کمال گرایی با استفاده از رویکرد فرد- محور و مقایسه ی ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین نیمرخهای کمال گرایی انجام گرفت. روش شناسی: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی از نوع علی-مقایسهای است که 364 دانش آموز مقطع متوسطه شهر قم به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و پرسشنامههای کمال گرایی (PANP) و دشواری در تنظیم هیجان (DERS) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل خوشهای به روش k میانگین و برای مقایسه ی خوشهها در ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان از تحلیل واریانس چندگانه و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، سه نیمرخ متفاوت کمال گرایی برای دانش آموزان به دست آمد. نیمرخ اول کمال گرای نابهنجار (122n=، 51/33P=)، نیمرخ دوم ناکمال گرا (136n=، 36/37 P=) و نیمرخ سوم کمال گرای بهنجار (106n=، 12/29P=) نام گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که هر سه نیمرخ در ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان به جز بعد عدم وضوح هیجانی با یکدیگر تفاوت معنی دار دارند. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند راهنمای مشاوران و برنامه ریزان، جهت شناسایی و برخورد مناسب با برآیندها و عوارض سطوح کمال گرایی به عنوان یکی از پیش آیندهای مشکلات هیجانی دانش آموزان باشد.
Aim: The aim of this study was to determine the profile of perfectionism using a person-centered approach and to compare different dimensions of difficulty in emotion regulation in these profiles. Method: This research is a descriptive causal-comparative study. A total of 364 high school students in Qom who were studying in 1400-99 were selected by random cluster sampling and completed the Perfectionism (PANP) and Emotional Difficulty Scale (DERS) scales. For data analysis, SPSS21 software and cluster analysis using k-mean method and for comparison of clusters in different dimensions of Difficulty in emotional, multiple analysis of variance and Bonferroni post hoc test were used. Results: Based on the results of Cluster analysis, three different clusters of perfectionism were obtained for students. The first cluster (n= 122, P= 33/51) abnormal perfectionist cluster, the second cluster with mean (n= 136, P= 37/36) imperfect cluster and the third cluster with mean (n=106 p=29/12) were called anomalous perfectionist clusters. The results of multivariate analysis of variance showed that all three clusters differ in the dimensions of difficulty in emotional regulation except for the dimension of emotional clarity. Conclusion: The findings of this study can be a guide for counselors and planners to identify and deal appropriately with the outcomes and effects of perfectionism levels as one of the precursors of students' emotional problems
ملخص الجهاز:
مقایسه دشواری در تنظیم هیجان بین نیمرخهای مختلف کمالگرایی دانش آموزان مقطع متوسطه: تحلیل فرد-محور Comparing difficulty in emotional regulation in different profiles of perfectionism of high school students: Person-centered analysis اسماعیل سعدی پور استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران.
Rafat Rafizadeh PhD Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatab, University, Tehran, Iran چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخهای کمالگرایی با استفاده از رویکرد فرد- محور و مقایسهی ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین نیمرخهای کمالگرایی انجام گرفت.
به طور کلی افراد با سبک کمالگرایی خودمدار به دلیل داشتن انگیزهی درونی بالا، Macedo, Marques & Quaresma Neumann, van Lier& Gratz Frost Hewitt Flett Rice Dunkley Kempke Self -oriented perfectionism Social- oriented perfectionism Other – oriented perfectionism Hewitt & Flett برای خود در نظر گرفتهاند با جدیت بیشتری دنبال میکنند (کارامن 1 و همکاران، 2020).
آنها در پژوهش خود به پنج نیمرخ متفاوت از کمالگرایی دست یافتند که عبارت بودند از نیمرخ کمالگرایی جامعه محور بالا، نیمرخ کمالگرایی خود محور- دیگر محور بالا، نیمرخ کمالگرای جامعه محور پایین، نیمرخ کمالگرایی جامعه محور پایین، نیمرخ کمالگرایی شدید و نیمرخ نا Karaman Shafran Smith Limburg Castro vois & Damian Martinet & fernand Molanor, Sirois, flett & Savada ایران نیز رکابدار و سلیمانی (1387) در پژوهشی به بررسی نیمرخهای مختلف کمالگرایی از نظر اضطراب ریاضی پرداخت.