خلاصة:
شادکامی یکی از مهمترین و موثرترین نیازهای روانی است که آثار مثبت و مهمی در زندگی انسان داشته، پیامدهای کاربردی و عملی در زندگی، عملکرد شغلی و تحصیلی دارد. لذا با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در جامعه، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کنترل عواطف و مسئولیت پذیری بر اساس شادکامی، در معلمان شهر گچساران صورت گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و از لحاظ هدف کاربردی بود. شرکت کنندگان 315 نفر از معلمان شاغل بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد شده در زمینه متغیرهای پژوهش استفاده گردید که عبارت بودند از: پرسشنامه شادکامی آکسفورد، مقیاس کنترل عواطف و پرسشنامه مسئولیت پذیری. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش رگرسیون خطی و چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS و ایموس انجام گردید. نتایج حاصل از رگرسیون خطی نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین شادکامی با کنترل عواطف و مسئولیت پذیری در معلمان وجود دارد. به عبارتی شادکامی میتواند کنترل عواطف و مسئولیت پذیری را در معلمان پیش بینی نماید. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رابطه بین زیرمقیاسهای شادکامی با کنترل عواطف و مسئولیت پذیری معنادار نمیباشد.
Happiness is one of the most important and effective psychological needs that has positive and important effects on human life, has applied and practical consequences in life and professional and academic performance. Therefore, considering the important role and position of teachers in society, the aim of this study was to predict the control of emotions and responsibility based on happiness in teachers in Gachsaran. This research was a correlational study and was practical in terms of purpose. The participant included 315 employed teachers were selected by stratified random sampling. To collect data, standardized questionnaires in the field of research variables were used, which were: Oxford Happiness Questionnaire, Emotions Control Scale and Responsibility Questionnaire. Data analysis was performed using linear and multiple regression methods by SPSS and Emus software. The results of linear regression showed that there is a positive and significant relationship between happiness with emotions control and responsibility in teachers. In other words, happiness can predict teachers' control of emotions and responsibility. Multiple regression studies also showed that the relationship between happiness subscales with emotions control and responsibility was not significant.
ملخص الجهاز:
پیش بینی کنترل عواطف و مسئولیت پذیری بر اساس شادکامی در معلمان Predicting Emotions Control and Responsibility Based on Happiness in Teachers بتول جمشیدی گروه روانشناسي، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامي، گچساران، ايران.
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده در زمینه متغیرهای پژوهش استفاده گردید که عبارت بودند از: پرسشنامه شادکامی آکسفورد، مقیاس کنترل عواطف و پرسشنامه مسئولیت پذیری.
نتایج حاصل از رگرسیون خطی نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین شادکامی با کنترل عواطف و مسئولیت پذیری در معلمان وجود دارد.
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رابطه بین زیرمقیاسهای شادکامی با کنترل عواطف و مسئولیت پذیری معنادار نمی باشد.
سایر پژوهش ها نشان دادند که بین عواطف منفی نظیر اضطراب و افسردگی و برخی زیر مقیاس های شادکامی مانند خود کار آمدی ادراک شده (حسن زاده و رضایی، 1395)، امیدواری (کربلایی هرفته، مسعودی نیا و پیری، 1399) و رضایت از زندگی (اردبیلی و بنیسی، 1399)، رابطه منفی و معنادار برقرار است.
با توجه به اهمیت شادی در بهزیستی روانی و جسمانی و تاثیر مثبت آن بر روحیه و عملکرد افراد، و با توجه به مطالب مطرح شده و اینکه پژوهشی که عیناً متغیرهای پژوهش حاضر را (در جامعه پراهمیت معلمان) مورد بررسی قرار دهد، صورت نگرفته است؛ ضروری به نظر می رسد که بدانیم آیا شادکامی پیش بینی کننده کنترل عواطف و مسئولیت پذیری در معلمان میباشد یا خیر؟ لذا، با در نظر گرفتن هدف پژوهش و مدل نظری ارائه شده در شکل 1، فرضیه های پژوهش عبارت بودند از: ۱- شادکامی، کنترل عواطف را در معلمان پیش بینی می کند.