خلاصة:
هدف: نگهداشت کارکنان به سبب رقابت فزاینده بر سر جذب و حفظ کارکنان ماهر، با توجه به هزینههای گزاف مرتبط با ترک خدمت، موضوعی بسیار کلیدی و البته چالشبرانگیز است. نگهداشت کارکنان یکی از پارامترهای کلیدی اندازهگیری قدرت هر سازمان است. هدف تحقیق حاضر شناسایی منابع ماندگاری و بهکارگیری رویکرد همپیوندی شغلی در درک مکانیسمهای ماندگاری کارکنان کلیدی در سازمان است.
روش: در این پژوهش از روش فرامطالعۀ آمیخته از نوع فراترکیب استفاده شده است. این روش اکتشافی برای ایجاد و استخراج یک چارچوب مرجع مشترک برای نتایج تحقیقات گذشته، به صورت کمّی و کیفی، است. در پژوهش حاضر، از روش هفتمرحلهای فراترکیب استفاده شده است. این روش شامل هفت مرحلهـ تنظیم سؤال تحقیق، بررسی نظاممند متون، جستوجو و انتخاب مقالات کمّی و کیفی مناسب، استخراج اطلاعات مقاله، تجزیهوتحلیل و ترکیب یافتههای تحقیقات کمّی، کنترل کیفیت، ارائة یافتههاـ است.
یافتهها: در پژوهش حاضر به شناسایی پیشایندهای همپیوندی منابع انسانی پرداخته شد و مؤلفههای مرتبط با ایجاد همپیوندی کشف شد. مؤلفههای خلق همپیوندی شامل لایههای مختلف است که در قالب 5 مقولة عوامل فردی، عوامل شغلی/ محیط شغلی، اقدامات حمایتی، رهبری، و زمینهای شناسایی شدند.
نتیجهگیری: عوامل شناساییشده در این پژوهش منابع و ابزارهای نگهداشت کارکنان هستند و نیمرخی از منابع در دسترس مدیران که میتوانند در برنامهها و اقدامات ورودی، جذب و انتخاب منابع انسانی، و نیز سرمایهگذاری در خلق ابعاد مختلف الگوی همپیوندی منابع انسانی در بخشهای مختلف سازمانی به منظور حفظ و توسعة آنها مورد استفاده قرار گیرند.
Objective: Retention of employees is a key and of course challenging issue due to the increasing competition on the recruitment and retention of skillful employees and the heavy costs of employee departure. Employee retention is one of the key parameters for measuring the power of an organization. The purpose of this study was to identify the sources of retention and to employ job embeddedness approach to understand key employee retention mechanisms in the organization. Method: The study used mixed meta-synthesis method. This exploratory method is used to create and extract a common framework of reference for the results of previous studies in a quantitative and qualitative format. In the study at hand, the seven-stage meta-synthesis method was used. This method involves seven stages, including setting the research question, making a systematic review of texts, searching and selecting proper quantitative and qualitative articles, extracting article information, analysis and synthesis of the quantitative research findings, conducting quality control, and presenting the findings. Findings: The study at hand tried to identify the antecedents of human resource embeddedness. Thus, the factors related to the creation of embeddedness were found. The factors creating embeddedness involve various layers, which were identified as five components, namely personal factors, job factors/ job environment, supportive measures, leadership, and contextual factors. Conclusion: The factors identified in this study are resources and instruments for the retention of employees and provide an image of the resources available to managers to employ in the entry plans and measures, selection and recruitment of human resources, and investment on the creation of various dimensions of human resource embeddedness model in various parts of the organization in order to retain and develop them.
ملخص الجهاز:
به علاوه در ادبیات دلایل متعددی برای کاهش ماندگاری کارکنان در یک شرکت بیان شده است ؛ همچون پیداکردن شغل دیگر با حقوق و چشم انداز رشد بهتر، نقل مکان ، نارضایتی از برخی شرایط ، ازدواج زنان (٢٠١٨ ,Rakhra)، فقدان ارتباط آزاد بین کارکنان و بین کارکنان و مدیریت (٢٠١٤ ,Banerjee &Dutta )، استرس شغلی و محیط های کاری استرس زا که منجربه فرسودگی می شود (٢٠١٠ ,Cheng &Hu )، غیبت ، ناکارآمدی، و نارضایتی ( ٢٠١٣ ,Masood).
یافته های پژوهش ها در زمینه ماندگاری منابع انسانی شامل موارد متعددی است که در اینجا به پرتکرارترین آنها اشاره میشود: فرهنگ و جوّ سازمان که اشاره به سازمانی دارد که نقش های شغلی چالشی ارائه میکند (٢٠٠٥ ,Carmeli)، جوّ خدمت گرایی در سازمان ( ,Busser &Kang ٢٠١٨)، که مربوط به ادراک کارکنان از اقدامات و رویه ها و رفتارهایی است که در ارتباط با کیفیت خدمت به مشتری مورد پاداش و حمایت قرار میگیرند (١٩٩٨ ,.
Iqbal et al)، عدالت سازمانی که به پنداشت کارکنان از جوّ انصاف در توزیع و تخصیص منابع ،پاداش و کاربرد یکسان رویه های مشخص شده از خط مشیها و کیفیت رفتارهای بین شخصی متمرکز است (٢٠١٩ ,Esenyel &Taha ) که از طریق ایجاد فرصت هایی برای مشارکت و به اشتراکگذاری عقاید و تصمیم گیریها (٢٠٠٩ ,Agarwal &Zhang )، احساس امنیت در زمینۀ دسترسی به منابع مهم موفقیت شغلی (٢٠١٧ ,.
هم پیوندی شغلی در اغلب تحقیقات تجربی موجود در پیشینۀ تحقیق در ارتباط با موضوع ترک خدمت به کار رفته است و نتایج مطالعات اخیر قدرت پیش بینیکنندگی این ساختار را دربارة ماندگاری کارکنان نشان داده است (٢٠٢٠ ,Han &Hwang ;٢٠١٧ ,.