خلاصة:
ﺑﺮﮔﺰاری ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺠﻤﯿﻦ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت ﮐﻨﺴﺖ در ۱۰ آﺑﺎن ۱۴۰۱ و ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﺎﺑﯿﻨﻪ ﻧﺘﺎﻧﯿﺎﻫﻮ ﺑﺎ اﺋﺘﻼف ﺣﺰب ﻟﯿﮑﻮد ﺑـﺎ ﺳـﻪ ﺣﺰب ﻣﺬﻫﺒﯽ دﯾﮕﺮ ﮐﻪ از ۶۴ ﮐﺮﺳﯽ ﭘﺎرﻟﻤﺎﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮر دارﻧﺪ، ازﯾﮏ ﺳﻮ، ﻣﻮﺟﺐ اﯾﻦ اﻣﯿـﺪواری در ﻣﯿـﺎن ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴـﺖ ﻫﺎ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﭘﺲ از ﺑﺮﮔﺰاری ٥ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت در ٤ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ، ﺻﺎﺣﺐ دوﻟﺘﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺑﺎﺛﺒﺎت ﺷﺪه اﻧﺪ و از ﺳـﻮی دﯾﮕـﺮ، ﺣﻀﻮر ۵۰ درﺻﺪی اﺣﺰاب ﻣﺬﻫﺒﯽ در ﮐﺎﺑﯿﻨﻪ ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر در ﺗﺎرﯾﺦ اﯾﻦ رژﯾﻢ، ﻣﻮﺟﺐ ﻧﮕﺮاﻧﯽ ﻫـﺎی ﺷـﺪﯾﺪ در ﻣﯿـﺎن ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﻫﺎی ﺳﮑﻮﻻر ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ و ﺑﺎ ﮔﺮاﯾﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ رژﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﺑﻪ راﺳﺖ ﮔﺮاﯾﺎن، در ﻣﺤﺎﻓﻞ ﺣـﺎﮐﻤﯿﺘﯽ اﯾـﻦ رژﯾـﻢ ﭼﺎﻟﺸﯽ ﮔﺮﯾﺒﺎﻧﮕﯿﺮ دﻣﻮﮐﺮاﺳﯽ ادﻋﺎﯾﯽ آن ﺷﺪه ﮐﻪ ﺧﻮد را در ﻗﺎﻟﺐ ﺗﻌﺎرض ﻣﯿﺎن راﺳﺖ ﮔﺮاﯾﺎن اﻓﺮاﻃﯽ از اﺣـﺰاب ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﻢ دﯾﻨﯽ و ﺣﺰب ﻟﯿﮑﻮد از ﯾﮏ ﺳﻮ، و ﭼﭗ ﮔﺮاﯾﺎن از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ. ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ رﻓﺘﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ از اﻗﺪاﻣﺎت و اﻇﻬﺎرات اﺣﺰاب و ﮐﺎﺑﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد رژﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﺸـﺎن ﻣﯽ دﻫـﺪ ﮐـﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺳﻪ ﻣﺤﻮر ﮐﻠﯽ در ﺑﺎب ﭼﯿﺴﺘﯽ ﻣﻨﺎزﻋﺎت ﻣﻄﺮح ﮐﺮ د. اوﻟﯿﻦ و ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺤﻮر ﻣﻨﺎزﻋﻪ در ﻣﯿﺎن اﺣﺰاب و ﮔﺮوه ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻣﻮﺿﻮع» ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻗﻀﺎﯾﯽ دﯾﻮان ﻋﺎﻟﯽ رژﯾﻢ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ «ﺑﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻫﻢ اﮐﻨﻮن ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺳﯿﻄﺮه راﺳﺖ ﮔﺮاﯾﺎن و اﺣﺰاب ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺑﺮ ﮐﺎﺑﯿﻨﻪ، ﺑﻪ ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮﯾﻦ ﻣﻮﺿـﻮع اﺧﺘﻼﻓـﯽ ﻣﯿـﺎن آﻧﻬـﺎ و اﺣﺰاب اﭘﻮزﯾﺴﯿﻮن در ﺳﻄﺢ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. دوﻣﯿﻦ ﻣﺤﻮر ﺑﻪ» ﺗـﻼش اﺣـﺰاب دﯾﻨـﯽ در ﻫـﺪاﯾﺖ ﻣﺼـﻮﺑﺎت ﮐﻨﺴـﺖ و اﻗـﺪاﻣﺎت ﺣﮑﻮﻣـﺖ ﺑﻪ ﺳـﻤﺖ دﺳﺘﻮرات ﻫﺎﻻﺧﺎﯾﯽ «ﺑﺮﻣﯽ ﮔﺮدد. اﯾﻦ اﺣﺰاب ﺑﻪ وﯾﮋه در ﮐﺎﺑﯿﻨﻪ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﺘﺎﻧﯿﺎﻫﻮ ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﺮﺳﯽ ﻫﺎی وزارﺗـﯽ و ﻣﻨﺎﺻﺐ اﺟﺮاﯾﯽ را در اﺧﺘﯿﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ، رﻧﮓ و ﺑﻮی ﺗﺎزهای ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻣﺤﻮر در ﻣﻮﺿـﻮع ﻣﻨﺎزﻋـﺎت اﺣﺰاب ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺘﯽ، ﻣﺴﺌﻠﻪ» ﻓﻠﺴﻄﯿﻨﯽ ﻫﺎ اﻋـﻢ از ﻓﻠﺴـﻄﯿﻨﯽ ﻫـﺎی ﺳـﺎﮐﻦ اراﺿـﯽ ۱۹۴۸ و اراﺿـﯽ اﺷـﻐﺎﻟﯽ ۱۹۶۷ «اﺳﺖ.
The holding of the 25th Knesset elections on November 10, 1401 and the formation
of Netanyahu's cabinet with the alliance of the Likud party with three other religious
parties that have 64 parliamentary seats, on the one hand, has caused this hope
among the Zionists that finally after holding 5 elections in the last 4 years , have a
relatively stable government, and on the other hand, the presence of 50% of religious
parties in the cabinet for the first time in the history of this regime has caused severe
concerns among secular Zionists.
In recent years, with the tendency of the Zionist regime society towards the
right-wing, in the governing circles of this regime, a challenge to its alleged
democracy has been faced, which has shown itself in the form of a conflict between
the extreme right-wing religious Zionist parties and the Likud party on the one hand,
and the leftists on the other hand. . A behavioral analysis of the actions and
statements of various parties and cabinets of the Zionist regime in the past few years
shows that three general axes can be proposed regarding the nature of conflicts. The
first and most important axis of conflict among parties and social groups has been
the issue of "the legal and judicial position of the Supreme Court of the Zionist
regime". Even now, with the dominance of right-wing and religious parties over the
cabinet, this issue has become the most important issue of dispute between them and
the opposition parties at the level of governmental and social structure.
The second axis refers to the "efforts of religious parties to direct the Knesset's
approvals and the actions of the government towards Halakhic orders." These parties
have taken on a new color, especially in the new cabinet of Netanyahu, who have
taken over many ministerial seats and executive positions.
The third axis in the issue of the conflicts between the Zionist parties is the
issue of "Palestinians, including Palestinians living in the territories of 1948 and the
occupied territories of 1967."
With these explanations, the main question of this article is: What is the
prospect of cooperation or conflict between the current parties of the Zionist regime?
In response, as a hypothesis, it can be said that due to the rise of religious people in
the current cabinet, differences and conflicts among Israeli parties in the political,
social and security fields will develop and we will witness an increase in Arab-
Jewish, religious-secular and leftist-rightist divisions. In this article, the library
method and the theoretical framework of Kevin Kraus's social gaps are used.
ملخص الجهاز:
مهمترین شعار انتخاباتی و اهداف سیاسی این حزب که در عمل نیز به آنها پایبند بوده است، عبارتاند از: ـ حمایت کامل از شهرکسازی در کرانه باختری؛ ـ مخالفت عملی با راهکار دو دولتی و تشکیل دولت مستقل فلسطین؛ ـ حمایت از سرمایهداری و اقتصاد بازار آزاد؛ ـ حمایت از سکولاریسم در کنار داشتن تمایلات محافظهکارانه در همراهی با نهادهای مذهبی و مدارس علوم دینی؛ ـ حمایت از تبعیض علیه فلسطینیان اراضی اشغالی ۱۹۴۸؛ ـ توصیف نتانیاهو از ایران بهعنوان بزرگترین تهدید اسرائیل (https://www.
در ادامه، اهداف و شعارهای انتخاباتی صهیونیسم مذهبی بهاختصار آمده است: - محافظهکاری در حوزههای اجتماعی و مذهبی و حمایت از تشدید نظارتهای دولتی در این حوزهها؛ - مذهبی کردن قوانین حکومت؛ - دشمن دانستن فلسطینیهای ساکن اراضی ۱۹۴۸ و لزوم الحاق تمام شهرکهای صهیونیستنشین کرانه باختری به اسرائیل؛ - مخالفت با راهکار دودولتی و توافق اسلو و هرگونه توافقی که منجر به تشکیل دولت مستقل فلسطین شود؛ - تغییر کلی راهبرد نظامی اسرائیل از حالت تدافعی به حالت تهاجمی؛ - لزوم قطع همکاری اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین و تروریستی اعلام کردن آن؛ - تعدیل قدرت دیوان عالی در برابر کنست تا افراد دارای سوءپیشینه قضایی بتوانند صاحب منصب شوند؛ - همراهی با نتانیاهو در مخالفت با توافق دریایی با لبنان (David E.