خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی و مرور پیشینة تحقیق شامل تعاریف، مدلها، و چارچوبهای موجود در حوزة جامعهپذیری سازمانی به منظور ارائة مدلی جامع و نظاممند بود. بر این اساس پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب انجام شد و برای تحلیل دادهها روش تحلیل محتوای کیفی و کمّی به کار رفت. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات در پژوهش حاضر روش کتابخانهای و مبتنی بر بررسی اسناد و مدارک گذشته بود. جامعة مورد مطالعة این پژوهش همة مقالهها و پایاننامههای منتشرشده و مرتبط با موضوع پژوهش بود که پس از طراحی سؤالات و جستوجو در پایگاههای داده و سپس تحلیل CASP در نهایت 107 پژوهش از میان مقالات انتشاریافته در بازة زمانی 1976 تا 2020 وارد مرحلة تحلیل شدند.. براساس یافته های حاصل از پژوهش، شایستگیهای بنیادی و وظیفهای، دو مفهوم اصلی تشکیل دهنده مقوله شایستگیهای عوامل جامعهپذیرکننده هستند. همچنین مراحل جامعهپذیری سازمانی به صورت آمادهسازی، استقبال و خوشآمدگویی، اطلاعرسانی و آشناسازی، هدایت و راهنمایی، و ایجاد ارتباط بلندمدت بود. توازن و پیوستگی مفاهیم تشکیلدهندة مقولة سیستمهای جامعهپذیری هستند و نتایج جامعهپذیری سازمانی شامل نتایج اولیه و ثانویه است. دستیابی به مدلی جامع در حوزة جامعهپذیری سازمانی از طریق روش فراترکیب از نوآوریهای این پژوهش است.
The purpose of this study was to review and examine the literature– including the existing definitions, models, and frameworks – related to the organizational socialization arena in order to provide a comprehensive and systematic model. To this end, the study at hand was carried out using meta-synthesis method, and a mixture of qualitative and quantitative methods were used for data analysis. The information and data was collected through library research method based on the exploration of existing documents and evidences. The research population included all articles and theses published in relation to the research topic. After designing the questions, searching the databases, and running the CASP analysis, 107 research reports from among the articles published from 1976 to 2020 were allowed into the analysis phase. According to research results, the main concept forming the socializing capabilities of individuals was divided into fundamental and task-based capabilities. Moreover, the stages of organizational socialization were found to be preparing, welcoming, informing and familiarizing, guiding, and creating long-term relationships. The balance and relationship are the concepts that form the concept of socialization systems, and the organizational socialization results include primary and secondary outcomes. The attainment of a comprehensive model in the organizational socialization realm through meta-synthesis is among the innovations of this study.
ملخص الجهاز:
با توجه به اینکه در فرایند جامعه پذیر کردن کارکنان تازه وارد به سازمان نیز مجموعـه ای از فعالیت ها برای تحقق یک سری نتایج انجام میگیرد و نیز به این دلیل که جامعـه پـذیری از زیرنظام های منابع انسانی محسوب میشود و ذیل معماری منابع انسانی قـرار مـیگیـرد، از تعریف معماری موجود به منزلۀ چارچوبی جهت انجام دادن تحقیـق اسـتفاده شـده اسـت .
تعریف جامعه پذیری سازمانی بر اساس مطالعات منتخب در بازة زمانی ١٩٧٦ تا ٢٠١٩ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مروری بر پیشینۀ جامعه پذیری سازمانی از ابتدا (دهۀ هفتاد) تا سال ١٩٨٦ نشان میدهد که تحقیقات این حوزه به صورت پراکنده ٤ انجـام گرفتـه و بـه میـزان زیـادی بـه صـورت غیرتجربی ٥ بوده و کمتر از پانزده مطالعه تجربی در این بازه وجود داشته است کـه البتـه در زمینۀ روش شناسی دارای نواقصی بوده اند (١٩٨٦ Fisher).
نمونه هایی از پژوهش های صورت گرفته در زمینۀ جامعه پذیری سازمانی در داخل و خارج از کشور {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتیجه گیری تحلیلیـ انتقادی و ارائۀ شکاف پژوهشی با بررسی و مطالعۀ دقیق مدل های موجود در زمینۀ جامعه پذیری سازمانی مشخص شد کـه بیشتر مدل ها به صورت تک سطحی هستند و برای کسـب نتـایج حاصـل از جامعـه پـذیری پیش شرط ها و ابعاد لازم و نیز ارتباط میان آن ها را بیان نکرده اند و خلأ موجود نبـودِ مـدلی جامع در این زمینه است و دانش بیشتری مورد نیاز است دربارة اینکـه چـه ابعـادی بـرای تحقق نتایج جامعه پذیری سازمانی لازم است و اقدامات و فعالیت های مرتبط با ایـن ابعـاد چیست .