خلاصة:
هدف از این پژوهش کیفی کاوشی پدیدارشناسانه به ادراک دانشجویان دکتری رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز از تصویر دانشگاه بود. به منظور فهم عمیق موضوع پژوهش از روش پژوهش پدیدارشناسی از نوع تفسیری استفاده شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل دانشجویان دکتری رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز در نیمسال اول سال تحصیلی 1399 ـ 1400 بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند از نوع گروه بارز با در نظر گرفتن بحث اشباع نظری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبة نیمهساختمند استفاده شد. جهت اعتباریابی دادهها از معیارهای تأییدپذیری و قابل قبول بودن با استفاده از روشهای همسوسازی و خودبازبینی محقق طی فرایند جمعآوری و تحلیل دادهها و مطابقت مصاحبهها و مبانی نظری و پژوهشی استفاده شد. بهعلاوه، به کمک روش تحلیل مضمون، کدها و مضامین استخراج و شبکة مضامین تصویر سازمانی دانشگاه ترسیم شد. نتیجة پژوهش نشان داد ادراک دانشجویان از تصویر دانشگاه (مضمون فراگیر) مشتمل بر 56 مضمون پایه، 19 مضمون سازماندهندة سطح دوم، و 7 مضمون سازماندهندة سطح اول یعنی سرمایة انسانی، فرایند یاددهیـ یادگیری، وجهة دانشگاه، نوع ساختار سازمانی، جوّ دانشگاه، خدمات و تسهیلات، و همچنین معماری و فضای سبز دانشگاه است. گفتنی است خروجی این کار میتواند به مدیران و برنامهریزان توسعة دانشگاهی یاری کند تا با آگاهی از مؤلفههای تأثیرگذار بر تصویر دانشگاه به صورت آگاهانهتری به مدیریت تصویر دانشگاه و ایجاد تصویر سازمانی پایدارتر در ذهن دانشجویان بپردازند.
This study set out to conduct a phenomenological exploration of Shiraz university humanities PhD students’ perceptions about university image. In order to attain a profound understanding of the research topic, the interpretive phenomenology method was used. Participants of the study were PhD students of humanities at Shiraz University in the first semester of 2020-2021 educational year, who were selected through typical case purposive sampling and in the light of theoretical saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. In order to validate the data, the verifiability and acceptability criteria were used through data alignment and researcher self-review during data collection and analysis processes as well as the comparison of the interviews with the theoretical bases of the study. In addition, via thematic analysis method, codes and themes were extracted and the thematic network of the organizational image of the university was drawn. The results of the study demonstrated that students’ perception of the university image (the comprehensive theme) entailed 56 basic themes, 19 secondary organizing themes, and 7 primary organizing themes, including human resources, teaching-learning process, university reputation, type of organizational structure, university milieu, services and facilities, and the architecture and green space of the university. It should be noted that the outcome of this work can inform university managers and university development planners about the factors effective on university image. This way, they can manage university image more consciously and can create a more sustainable organizational image in the students’ minds.
ملخص الجهاز:
نتیجۀ پژوهش نشان داد ادراک دانشجویان از تصویر دانشـگاه (مضمون فراگیر) مشتمل بر ٥٦ مضمون پایه ، ١٩ مضمون سازمان دهندة سطح دوم ، و ٧ مضـمون سـازمان دهنـدة سـطح اول یعنی سرمایۀ انسانی، فرایند یاددهیـ یادگیری، وجهۀ دانشگاه ، نوع ساختار سـازمانی، جـوّ دانشـگاه ، خـدمات و تسـهیلات ، و همچنین معماری و فضای سبز دانشگاه است .
گفتنی است خروجی این کار میتواند به مدیران و برنامه ریزان توسعۀ دانشگاهی یاری کند تا با آگاهی از مؤلفه های تأثیرگذار بر تصویر دانشگاه به صورت آگاهانه تری بـه مـدیریت تصـویر دانشـگاه و ایجـاد تصویر سازمانی پایدارتر در ذهن دانشجویان بپردازند.
مطابق مطالعات انجام شده ، تصویر سازمانی بر مبنای ادراک افراد از کیفیـت محصـولات و خدمات ارائه شده ، فعالیت ها و اقدامات انجام شده ، و موفقیت های کسب شده توسط یـک سازمان از زمان تأسیس حاصل میشود و به رفتارهای موجود در روابط متقابل میان اعضـا با مدیریت سازمان ، برقراری ارتباط با محیط ، و کیفیت مسئولیتشان شکل مـیدهـد ( & Ali ٢٠٠٦ Ullah).
همچنین ، مطابق با یافتۀ دیگر این پژوهش ، اخلاق و سطح سواد و تعهد کارکنان از دیگـر مؤلفه های مؤثر در شکل گیری تصویر دانشگاه در ذهن دانشجویان به شـمار مـیآیـد.
“The Influence of University Image on Student Behavior”, The International Journal of Educational Management, 24(1), pp.
“Organizational Image Perceptions of University Teaching Staff Members (A Case Study)”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(11), pp.