خلاصة:
تحقیق حاضر، دنبال شناسایی موانع الگوپذیری اخلاقی در روابط میان معلم و دانشآموز بوده است. برای پاسخ به سؤالات تحقیق از پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده که در آن مصاحبهای با 14 دانشآموز از ملیتهای مختلفی که در شهر مشهد اقامت دارند انجام شده است. مشارکت کنندگان از 8 ملیت (هندوستان، افغانستان، چین، پاکستان، نیجریه، گامبیا، لبنان و گینه) هستند و از بین آنها، 7 دانشآموز پسر و 7 دختر و سن آنها بین 12 تا 17 سال (و میانگین 13.6) است. در این پژوهش اعتبار بخشی دست آوردها طبق دیدگاه مگوئیر صورت گرفته و با کمک فردی دارای تجربه تحقیق کیفی به عنوان ناظر در کلیه مراحل تحقیق و همچنین مضامین و زیر مضامین به دست آمده به شرکتکنندگان ارائه شده و نظرات آنها اعمالشده است وگزارش نهائی، همراه با ذکر نقل قولی از شرکتکنندگان آورده شده است. پس از تحلیل دادهها، چهار مضمون و دوازده زیر مضمون بهدستآمده و مواردی از قبیل نگرشهای دانشآموز نسبت به معلم، ادراک دانشآموز نسبت به رابطه معلم-دانشآموز، نگرش دانشآموز نسبت به خود و تأثیر دیگران ازجمله عواملی معرفی شدند که در الگوپذیری دانشآموز از معلم، نقش و تأثیر دارند. مجموع نگرشهای مربوط به موارد، در صورت منفی بودن، نقش قابل توجهی در الگوپذیری دانش آموز از معلم بازی میکنند. یافتههای پژوهش با نظریه شناختی اجتماعی بندورا و بخشی از نظریه تحولی-تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط همسو بوده. دست آوردهای پژوهشی، توجه به هیجانات مثبت در فرایند آموزشی و انعطاف پدیری در تعامل معلم-دانش آموز را پیشنهاد می کند.
The current research has sought to identify the obstacles of ethical modeling in the relationship between teachers and students. To answer the research questions, descriptive phenomenology was used, in which an interview was conducted with 14 students of different nationalities who reside in Mashhad. The participants are from 8 nationalities (India, Afghanistan, China, Pakistan, Nigeria, Gambia, Lebanon and Guinea) and among them, 7 male and 7 female students and their age is between 12 and 17 years (and the average is 13.6). In this research, the validation of the achievements was done according to Maguire's point of view and with the help of a person with qualitative research experience as an observer in all stages of the research, as well as the themes and sub-themes obtained were presented to the participants and their opinions were applied, and the final report, along with Quotations from the participants are given. After analyzing the data, four themes and twelve sub-themes were obtained and items such as student's attitudes towards the teacher, student's perception towards the teacher-student relationship, student's attitude towards himself and the influence of others were introduced as factors that influence the student's imitation of the teacher. They have a role and influence. The sum of the attitudes related to the cases, if negative, play a significant role in the student's imitation of the teacher. The research findings were supported by bandura’s social cognitive theory, Greenspan’s developmental, individual differences and relationship-based model (DIR) and intrinsic motivational theories. Research findings have suggested emphasis on maintaining positive relationship between teacher and student, underlying positive emotional experiences in educational process and guiding student to choose appropriate peers in order to have effective moral educational process.
ملخص الجهاز:
ir ٣ دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، دانشگاه فردوسي مشهد 202 Phenomenology of lack of moral role model from the teacher: the lived experience of multi-national students in Mashhad city Amir Amin Yazdi1, Abubakar Salisu 2 The current research has sought to identify the obstacles of ethical modeling in the relationship between teachers and students.
The research findings were supported by bandura’s social cognitive theory, Greenspan’s developmental, individual differences and relationship-based model (DIR) and intrinsic motivational theories.
طبق اين نظريه ، ارتباط ، نقش تعيين کننده اي در تحول و تربيت انسان دارد و در صورت تناسب ، انسان را به کمال مطلوب ميرساند و در غير اين صورت ، مسير تحولي و سلامت رواني 1 Sultan 2 Wentzel, Mouse 3 Klenberg 215 دچار مشکل خواهد شد (امين يزدي، ١٣٩١) در مورد ديگر اشاره شده به اينکه ، يکي از عوامل مؤثر در الگوپذيري اخلاقي، مشاهده زيباييهايي و فضيلت ها از طرف خود الگو است (پايتر ٢٠١٨) که طبق نظريه تحول يکپارچه مبتني بر ارتباط ، تشخيص فضيلت و زيبايي، ممکن است بر اساس نوع تعامل و تجارب هيجاني فرد باشد، چراکه در هر مفهوم و تعامل ، يک تجربه هيجاني نهفته است (گريسپن و ويدر١، ٢٠٠٧).
در نظريه تحولي تفاوت هاي فردي 1 Greenspan & Wieder 2 Bennacer 3 Birch & Ladd 4 Burchinal 5 Fraser 6 Pianta 7 Benner 216 مبتني ارتباط ، آمده است که در فرايند ارتباط ، وقتي فردي تلاش کرده تا احساس يا نياز خود را بيان کند ولي پاسخ موردنظر دريافت نکند، در اينجا احساس طردشدگي، نفرت و حقارت پيدا خواهد کرد و درنهايت ممکن است حتي دچار مشکلات رواني از قبيل افسردگي شود.