خلاصة:
یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر رشد، ارائه برنامهی آموزشی مناسب رشدی است و شرکت منظم کودکان در فعالیتهای بدنی برنامهریزی شده میتواند برای حفظ سلامت آنها تاثیرگذار باشد. طرح ملی طناورز یکی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای دانشآموزان ابتدایی است و بررسی آن در مقایسه با ورزشهای جدید ضروری میباشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثر تمرینات برایتونیک، ایروبیک و طناب زنی بر رشد اجتماعی دختران 10 ساله شهر تبریز بود. به این منظور 80 دانش آموز بعد از تکمیل پرسشنامه ویژگی های فردی به صورت تصادفی خوشه ای از مناطق سه، چهار و پنج آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب و به 4 گروه (طناب زنی، برایتونیک، ایروبیک و گروه کنترل) تقسیم شدند. هر یک از گروههای آزمایشی، در 24 جلسه تمرینات مربوطه شرکت کردند و گروه کنترل فقط فعالیتهای عادی روزانه داشتند. ابزار اندازه گیری آزمون رشد اجتماعی واینلند و پرسش نامه انگیزه مشارکت ورزشی ، سنجش ترکیب بدنی و سنجش آنتروپومتری بود. نتایج این پژوهش نشان داد که تمرینات برای تونیک و ایروبیک اثر معنیداری بر رشد اجتماعی کودکان داشت و طنابزنی اثر معنی داری نداشت و اثر برایتونیک بر رشد اجتماعی به طور معنیداری بیشتر از ایروبیک بود. هشت هفته تمرین برای تونیک، ایروبیک و طناب زنی ، انگیزش مشارکت ورزشی دختران 10 ساله را به طور معنی داری افزایش داد. اثر تمرینات برای تونیک و طناب زنی به طور معنی داری بیشتر از ایروبیک بود ، ولی بین اثر تمرینات برای تونیک و طناب زنی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
One of the most important factors influencing growth is providing a proper developmental education program, and regular participation of children in planned physical activities can be effective in maintaining their health. Tanavarz National Plan is one of the programs of the Ministry of Education for primary school students and it is necessary to study it in comparison with new sports. The aim of this study was to compare the effect of braitonic, aerobic and rope training exercises on social development of 10-year-old girls of families in Tabriz. For this purpose, after completing the personal characteristics questionnaire, 80 students were randomly selected from clusters of three, four and five education districts of Tabriz and divided into 4 groups (rope, braitonic, aerobics and control group). Each experimental group participated in 24 sessions of relevant exercises and the control group had only normal daily activities. Vainland's social development test and sports participation motivation questionnaire were measured. The results of this study showed that exercises for tonics and aerobics had a significant effect on children's social development and rope had no significant effect and the effect of tonics on social development was significantly greater than aerobics. Eight weeks of training for tonics, aerobics and tug-of-war significantly increased the motivation of 10-year-old girls to participate in sports. The effect of exercises braitonic and rope was significantly higher than aerobic, but there was no significant difference between the effect of exercises braitonic and rope.
ملخص الجهاز:
بنابراين کيفيت برنامه مناسب رشدي نقش مهمي در رشد همه جانبه کودکان دارد و بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده فعاليت ورزشي، حرکات بدني، ورزش صبحگاهي، دويدن ، تمرينات ايروبيک و بازيهاي بومي و محلي به طور مستقيم يا از طريق مکانيسم ها و فرايند هاي ديگر، عملکردهاي شناختي، عاطفي- اجتماعي را تحت تاثير قرار ميدهند.
1. Low & High Impact Aerobic جدول ٢: نتايج فرض همگني شيب رگرسيون ها براي سن اجتماعي در گروه هاي مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) برابري خطاي واريانس متغير وابسته در گروه ها با استفاده از آزمون لوين بررسي و نتايج در جدول ارائه شده است .
جدول ٨: نتايج آزمون تحليل کوواريانس براي بررسي تفاوت انگيزش مشارکت ورزشي در جدول ٩: نتايج آزمون تعقيبي LSD براي مقايسه هاي زوجي گروه ها در (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه تمريني طناب ، برايتونيک و ايروبيک بر بهبود رشد حرکتي درشت کودکان ١٠ ساله تاثير معناداري داشته است .
A review of the components of the new discipline braitonics and its possible effects on the motor development of primary school children, the first national conference on sports science developments in the field of health, prevention and championship.
The effect of eight weeks of Braitonics training on the stereotypical and skill behaviors of autistic children, MA thesis of Tabriz Islamic Azad University, Lees, C.
Comparison of the effectiveness of exercises braitonic and paaryad on executive functions (working memory and inhibition) on children's learning disabilities, Master Thesis in Sports Psychology, Islamic Azad University of Tabriz.