خلاصة:
چکیده: ویروس کرونا همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است. چنانکه برخی از جهان و زندگی پسا کرونا سخن میگویند. به عبارتی جهان به قبل از کرونا بازنخواهد گشت. هدف محوری این نوشتار تاثیرات کرونا بر فلسفه سیاسی و نگرش فلاسفه به کرونا چه در سطح کلان و همچنین در سطح خرد و مفاهیم زمانی است. با این توضیح که فلسفه سیاسی پاسخی به بحرانهای زمانه خویشتن است. به همین دلیل متفکران کنونی با توجه به تاثیرات کرونا بر همه ابعاد زندگی بشر در سطح جهانی به تبیین فلسفی کرونا پرداختهاند. در واقع کرونا موضوعات بنیادین فلسفه سیاسی همچون خیر و شر، سعادت و فضیلت مندی، ماهیت دولتها، سبک زندگی و برابری و جایگاه دین را مورد چالش قرار داده است، از سوی دیگر مفاهیم و موضوعات زمانی فلسفه سیاسی همچون نظام سرمایه داری، سبک مصرف، نوع دولت، قدرت نرم، بیوتوریسم و... با دیدگاهها و نظریههای نوینی مواجه ساخته است. گرچه تعارضات فلسفی درباره تاثیرات کرونا اعم از دولت گرایی تا فروپاشی دولت، سرمایه داری تا زوال نظام سرمایه داری، علم گرایی و تکنولوژی تا تضاد با تکنولوژی و.... تداوم دارد.
Abolghasem Taheri[1] Ali Tahery Matin [2] Abstract: The corona virus has changed all aspects of human life. As some speak of the world and the afterlife. In other words, the world will return to before Corona. The main purpose of this article is Corona's influence on political philosophy and the philosopher’s approach to Corona, both at the macro level and at the micro level and time concepts. Explaining that political philosophy is a response to the crises of our time. For this reason, current thinkers have given a philosophical explanation of Corona, given the effects of Corona on all aspects of human life on a global scale. In fact, Corona has challenged the fundamental themes of political philosophy, such as good and evil, happiness and virtue, the nature of governments, lifestyles and equality, and the status of religion. Consumption, the type of government, soft power, biotourism, etc. have been confronted with new perspectives and theories. However, philosophical conflicts over the effects of Corona, from statehood to the collapse of the state, capitalism to the decline of the capitalist system, science and technology to the contradiction with technology, and so on, continue. [1] Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran[2] Graduate of Political Science, Islamic Azad University, Faculty of Law and Political Science, Takestan, Takestan, Iran, bashityazar@yahoo.com
ملخص الجهاز:
در ساحت واقعیت مجازی و اینترنت ما باید به خودمان یادآوری کنیم که در دهههای اخیر اصطلاحات «ویروس» و «ویروسی» عمدتاً برای ترسیم ویروسهای دیجیتال به کار رفتهاند که فضای شبکهمان را آلوده کردهاند و ما از آنها باخبر نبودهایم برنی سندرز به خاطر طرفداریاش از یک بیمه سلامت همگانی در آمریکا مورد تمسخر شکاکان نسبت به ایدههایش واقع شد- آیا درس اپیدمی ویروس کرونا این نیست که حتی بیشتر از این لازم است یعنی اینکه ما باید زمینه را برای نوعی شبکه بیمه سلامت جهانی مهیا کنیم؟ ما همگی در کشتی واحدی هستیم.
اگر دولتها نمیتوانند کار سترگی انجام دهند؛ چرا انسان باید همه اختیارات خود را به آنها واگذار کند؟ حتی حکومت آمریکا به عنوان سوپرپاور جهان، از مواجهه با ویروس کرونا عاجز است.