خلاصة:
بی تردید یکی از جنبه های اساسی در جوامع مختلف در طول تاریخ باورهای دینی بوده است. شاید نتوان جامعه
ای را یافت که در آن به نوعی دین حضور نداشته باشد. دین یکی از نیازهای فطری بشر می باشد. هر چند که دین
در جوامع مختلف و در زمان های متفاوت، اشکال متفاوتی را به خود دیده است، از پرستش جمادات و حیوانات
گرفته تا خورشید و ماه در طول تاریخ وجود داشته است. تا دین مسیر واقعی خود را پیدا کرده و یگانه پرستی
جایگزین دیگر ادیان شده است. یکی از نکات اساسی در این مورد رابطه باورهای دینی با دیگر باورها و ارزشها
می باشد. معمولا در بیشتر جوامع باورهای دینی به عنوان یک ارزش مسلم محسوب می شود و دیگر ارزشهای
انسانی تحت تاثیر باورهای دینی قرار دارد.
ملخص الجهاز:
شايد اين سوال مطرح شود که خدمات مشاوره اي در زنگ قرآن چگونه صورت مي گيرد؟ ترجمه ي آيات درس اگر با آهنگي که دانشجويان را متاثر نمايد ، خوانده شود و با توضيح معلم ( به صورت تفسيري قابل فهم براي نوجوانان و نونهالان ) همرا ه شود به طوري که معلم در توضيحاتش از تجاربي که دانشجويان در زندگي خود با آن همراه بوده اند ، بهره ببرد گامي موثر در جهت خدمت مشاوره اي برداشته است .
٢. پيرايش ارزشها و مفاهيم ديني از پيرايههاي محيطي و اجتماعي و ايجاد ديدگاه مشترک ميان بخشهاي فرهنگي نظام درباره آن : همه ميدانيم که حضرت امام خميني(ره )در فرآيند نوسازي جامعه ، مفاهيمي مانند معنويت گرايي يا آخرت گرايي، جدايي دين از سياست ، تقابل دنيا و آخرت ، نگرش سنتي به توده مردم ، نوع نگرش به قضا و قدر و زنان را در عمل و نظر، بازنگري کرده و بر اساس معيار اسلام و ديانت ناب ، اين مفاهيم را معنا بخشيده است .
تربيت ديني مديران نظام در رده هاي پايين امروز بايد به اين باور برسيم که اگر قرار است دين برجامعه حاکم باشد و حرکات و برنامه هاو ارزشهاي حاکم بر جامعه رنگ و بوي ديني داشته باشند، چاره اي جز اين نيست که حوزه علميه بايد استانداران آينده نظام را تربيت کند يا فرمانداران را .
از اين رو بايد شيوه هاي تربيت ديني هم جهت وهم سو با انديشه ها وخواسته ها وسلايق جوان امروز برنامه ريزي وسازماتدهي شود و مسئولان امر نيز در محيط هاي آموزشي باشند تا جوان با در يافت الگوهاي عيني نه انتزاعي نسبت به اجراي فرامين ديني گرايش پيدا کند.