خلاصة:
ارتباطات یکی از مهم ترین ابزار توسعه و تعالی جامعه انسانی است . برقراری ارتباط مستلزم بهره مندی از مهارت های ارتباطی است . مهارت هایی که به واسطه آنها افراد میتوانند درگیر تعامل های بین فردی و فرآیند ارتباط شوند و اطلاعات ، افکار و احساسات خود را از طریق مبادله کلامی و غیرکلامی در میان بگذارند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت ارتباطی بر توانمندسازی و کارآمدی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان قروه صورت گرفت . روش انجام پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و بصورت علی مقایسه ای است . جهت انجام پژوهش از دو پرسشنامه پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی توسط اسپریتزر (١٩٩٩) و پرسشنامه خود کارآمدی عمومی شرر(١٩٨٢) و برنامه آموزش مهارت ارتباطی با محتوای هشت جلسه استفاده شد. که در دو گروه و طی دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در قالب دو گروه سی نفره از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه صورت پذیرفت .
نتایج پژووهش تاثیر مثبت آموزش مهارت ارتباطی بر توانمندی سازی و کارآمدی دانش آموزان را نشان داد
ملخص الجهاز:
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير آموزش مهارت ارتباطي بر توانمندسازي و کارآمدي دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان قروه صورت گرفت .
فرضيه هاي پژوهش : فرضيه ١: برنامه آموزش مهارت ارتباطي بر توانمندسازي دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه تأثير دارد.
نتايج آزمون کلموگراف اسميرونف (K-S) و مقدار (٠ آزمون فرضيه ها فرضيه ١: برنامه آموزش مهارت ارتباطي بر توانمندسازي دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه تأثير دارد.
جدول شماره ٦: تجزيه و تحليل کوواريانس (ANCOVA) براي مقايسه ميانگين نمره هاي توانمندسازي دانش آموزان در پس آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به نتايج جدول شماره ٧ (٠٠١>p، ١٧٦٤٩٧=F)، پس از تعديل نمره هاي پيش آمون ، تفاوت بين گروه آزمايش و کنترل در سطح آلفاي ٠/٠١ معنادار است ؛ بنابراين ، فرضيه پژوهش مبني بر تأثير آموزش مهارت ارتباطي بر توانمندسازي دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه و تفاوت بين گروه آزمايش و کنترل از لحاظ ميزان توانمندسازي در پس آزمون مورد تأئيد قرار ميگيرد.
جدول شماره ٧ تجزيه و تحليل کوواريانس چند متغيره (ANCOVA) براي مقايسه ميانگين نمره هاي کارآمدي دانش آموزان در پس آزمون (به تصویر صفحه رجوع شود)با توجه به نتايج جدول شماره ٧ (٠٠١>p، ٧٨/٧٢٧ = F)، پس از تعديل نمره هاي پيش آمون ، تفاوت بين گروه آزمايش و کنترل در سطح آلفاي ٠/٠١ معنادار است ؛ بنابراين ، فرضيه پژوهش مبني بر تأثير آموزش مهارت ارتباطي بر کارآمدي دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه و تفاوت بين گروه آزمايش و کنترل از لحاظ ميزان کارامدي در پس آزمون مورد تأئيد قرار ميگيرد.