خلاصة:
مشاهده، اکتشاف، و ماجراجویی در فضاهای طبیعی به تحول شناختی کمک می-کنند و موجب گسترش روابط اجتماعی شده، و فرصت همکاری دانش آموزان را با دیگران در جامعه را فراهم میکنند. علاوه بر این، در اینگونه مناطق، تحول مهارتهای فیزیکی و مهارتی کودکان با توجه به تواناییهای طبیعیشان بهبود می-یابد. از اینرو با توجه به اهمیت موضوع پژوهش حاضر در این پژوهش که به توسعهای و کاربردی (مروری) صورت گرفته است که بعد از بررسی اسناد و منابع علمی در این رابطه به این نتیجه رسیدهایم که روش تدریس اکتشافی یکی از این روشهایی است که باعث میشود دانشآموزان خود تلاش به یادگیری و کشف مسائل و راهحلها کنند و در روند تدریس مشارکت فعال دارند که این باعث پیشرفت تحصیلی آنان میشود.
ملخص الجهاز:
آموزگار مقطع ابتدائي، آموزش و پرورش استان زنجان ، شهرستان ابهر، ايران واژه هاي کليدي: چکيده روش تدريس ، اكتشافي ، دانش آموزان ، يادگيري مشاهده ، اکتشاف ، و ماجراجويي در فضاهاي طبيعي به تحول شناختي کمک مي - کنند و موجب گسترش روابط اجتماعي شده ، و فرصت همکاري دانش آموزان را با ديگران در جامعه را فراهم ميکنند.
از اينرو با توجه به اهميت موضوع پژوهش حاضر در اين پژوهش که به توسعه اي و کاربردي (مروري) صورت گرفته است که بعد از بررسي اسناد و منابع علمي در اين رابطه به اين نتيجه رسيده ايم که روش تدريس اکتشافي يکي از اين روش هايي است که باعث ميشود دانش آموزان خود تلاش به يادگيري و کشف مسائل و راه حل ها کنند و در روند تدريس مشارکت فعال دارند که اين باعث پيشرفت تحصيلي آنان ميشود.
روش اکتشافي از جمله سبک هاي غيرمستقيم تدريس است که روشي يادگيرنده محور و فعال بوده که در آن معلم موقعيتي را فراهم ميآورد تا کودکان با تلاش فردي و گروهي در فرايند يادگيري مشارکت کرده و مفاهيم مورد نظر را دريابند (قورچيان ، ١٣٧٩).
تعاريف مفاهيم ١) روش تدريس اکتشافي در واقع يادگيري اکتشافي فرايندي است که در آن دانش آموز بايد مسئله مورد نظر را مشخص کند راه حل هاي مناسبي را براي آن درنظر گيرد و اين راه حل ها را با توجه بر شواهد آزمايش کند، نتيجه گيري مناسبي را با توجه بر اين آزمايش به دست آوردو اين نتيجه گيريها را در موقعيت هاي جديد به کار گيرد و سرانجام به قوانين کلي و قابل تعميم برسد (صفوي، ١٣٩٢).