خلاصة:
داستانسرایی موجب از بین رفتن موانع خلاقیت میگردد و قدرت حل مساله را برای دانشآموزان فراهم میکند. هدف اصلی پژوهش آن بود که با بکارگیری یکی از روشهای یادگیری فعال، یعنی داستانسرایی، یادگیری و علاقهمندی به مطالب درس هویت اجتماعی دانشآموزان را بهبود ببخشد. بنابراین، پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که، آیا میتوان با استفاده از داستانسرایی، یادگیری و علاقهمندی دانشآموزان به محتوای درس هویت اجتماعی را بهبود بخشید؟. روش این تحقیق از نوع اقدامپژوهی (پژوهش در عمل) است. نمونه پژوهش متشکل از 26 دانشآموز تجربی و 28 دانشآموز ریاضی – فیزیک مدرسه علی ابن ابیطالب (ع) شهر فردیس (پایه دوازدهم) و 70 معلم پایه دوازدهم استان البرز بود (گروه انسانی)، که به صورت تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از دو دسته شواهد استفاده شد. دسته اول شواهد شامل آزمون سنتی (تستی – تشریحی) از دانشآموزان و نظرسنجی از معلمان بود. و دسته دوم شواهد شامل داستانسرایی (از جمله ابزارهایی که یادگیری فعال را تقویت میکند) بود. نتایج شواهد اول حاکی از عملکرد ضعیف دانشآموزان (با میانگین نمره 12) و همچنین علاقهمندی پایین آنها در درس مربوطه بود. اما نتایج شواهد دوم نشان داد که استفاده از روش داستانسرایی منجر به بهبود میزان یادگیری (با میانگین نمره 16) و افزایش علاقمندی دانشآموزان در درس مربوطه میشود.
Storytelling removes barriers to creativity and provides problem-solving power for students. The main purpose of the study was to improve students' social identity by using one of the active learning methods, namely storytelling, and learning. Therefore, the research seeks to answer the question of whether is it possible to improve students' learning and interest in the content of the social identity course by using storytelling? The method of this research is action research (research in practice). The research sample consisted of 26 experimental students and 28 mathematics-physics students of Ali ibn AbiTaleb (AS) school in Ferdis (twelfth grade) and 70 twelfth grade teachers of Alborz province (human group), who were randomly selected. In this study, two categories of evidence were used to collect information. The first category of evidence included the traditional test (test-descriptive) of students and a survey of teachers. And the second category of evidence included storytelling (including tools that enhance active learning). The results of the first evidence indicated the poor performance of students (with an average score of 12) as well as their low interest in the subject. But the results of the second evidence showed that the use of the storytelling method leads to improved learning (with an average score of 16) and increased students' interest in the relevant lesson.
ملخص الجهاز:
نقش داستان سرايي در يادگيري و علاقه مندي به محتواي درس هويت اجتماعي (مطالعه اي مبتني بر روش اقدام پژوهي) ارسال : ١٤٠٠/٠٨/١٤ وحيد دستيار١، زهرا مؤمن فر 2 پذيرش : ٠٥/٢٦/ ١٤٠١ چکيده داســـتـان ســـرايي موجـب از بين رفتن موانع خلاقيـت ميگردد و قـدرت حـل مســـأـله را براي دانش آموزان فراهم ميکنـد.
بنابراين ، پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال است که آيا ميتوان با اســـتفاده از داســـتان ســـرايي، يادگيري و علاقه مندي دانش آموزان به محتواي درس هويت اجتماعي را بهبود بخشـيد؟ روش اين تحقيق از نوع اقدام پژوهي (پژوهش در عمل ) اسـت .
پيرامون موضـوع مربوطه تحقيقات نسـبتاً مشـابهي انجام شـده از جمله ، داداش زاده و پيرخائفي (١٣٩٤) در پژوهشـي نشـان دادند که قصـه گويي روش مفيد و موثري در بالا 1 -Moitra بردن هوش اجتماعي دانش آموزان بوده اسـت و معلمان ميتوانند در محيط هاي آموزشـي از آن اسـتفاده کنند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) و پاسـخ آنها به سـؤال (به نظر شـما دانش آموزان پايه دوازدهم رشـته هاي رياضـي - فيزيـک و علوم تجربي چقـدر بـه يـادگيري مطـالـب درس هويـت اجتمـاعي اهميـت ميدهند؟) اين بود که ٦٩ درصـدشـان (٤٨ نفر) اظهار داشـته اند، دانش آموزان ، خيلي کم و کم به يادگيري مطالب درس هويت اجتماعي اهميت ميدهند.
بنابراين ، اين پژوهش به دنبال اين اسـت که آيا ميتوان با استفاده از روش هاي يادگيري فعال مانند داستان سرايي (انتخاب راه جـديـد موقتي)، يـادگيري و علاقـه منـدي بـه درس هويـت اجتمـاعي را در بين دانش آموزان بهبود ببخشـــد.