خلاصة:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی آسیب شناسی اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی میباشد از دیدگاه معلمان در خصوص آسیب های اخلاق حرفه ای معلمان در ارتباط با خود: عدم توجه به رشد تهذیب نفس و تعالی شخصیت در خود، واگذار کردن وظایف محوله ی خود به پرسنل غیر شایسته، بهره برداری شخصی از موقعیت حرفه ای خود به عنوان مهمترین آسیب تلقی شدهاند.
و در ارتباط با دانش آموزان: عدم رعایت ادب و نزاکت در برابر دانش آموزان، پرخاشگری و نامتعادل بودن رفتار معلم در کلاس درس، توبیخ و سرزنش زیاد دانش آموزان توسط معلمان به عنوان مهمترین آسیب تلقی شدهاند. و در ارتباط با اولیاء: عدم رعایت ادب و نزاکت در برابر اولیاء، سوء استفاده از رابطه ی شغلی خود با اولیاء در جهت اهداف منافع شخصی، درخواست رشوه و تامین منافع مادی در قبال دادن نمره به دانش آموزان به عنوان مهمترین آسیب تلقی شدهاند. و در ارتباط با همکاران: عدم رعایت ادب و نزاکت در برخورد با سایر معلمان، شوخی های ناشایست در برخورد با سایر معلمان، نداشتن روحیه ی همکاری و مشارکت با سایر معلمان به عنوان مهمترین آسیب تلقی شدهاند. در مورد پیشنهاد راهکار و رهنمودهایی جهت بهبود اخلاق حرفه ای نتایج حاکی از آن است که بهترین راهکار برای بهبود این امر، تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاقی با عنوان منشور اخلاق حرفه ای آموزش در مدارس با کمک مسئولین امر و صاحبنظران است.
ملخص الجهاز:
- دوست داشتن و عشق ورزيدن به دانش آموزان - تلاش اخلاق و عشق به وطن در بين دانش آموزان - رعايت عدالت و مساوات در بين دانش آموزان - درک و در نظر داشتن مشکلات در بين دانش آموزان - انتقال دلسوزانه مسائل و مشکلات دانش آموزان به مدرسه د) نسبت به کارکنان مدرسه : - حفظ شخصيت و رعايت ادب در رفتار با کارکنان - تأثير گذاري و ارائه پيشنهادها و انتقادها در جايگاه معلمي خود (بهادري نژاد، ٢٢: ١٣٨٩-١٩) اخلاق حرفه اي، آيين پزشکي، قضاوت و داوري، نظامي گري ، مهندسي، بانکداري و هر حرفه و فن ديگري از يک سو برخورد و مطالبات متقابل متخصصان و گروه هاي همکار، مستقيم آنها را در بر ميگيرد و از سوي دوم گروه ها و توده هاي غير متخصص مردمي و جهاني را شامل ميشود، که در آن زمينه ، ناگريز به استفاده از آراي فعاليت ها و بهره گيري از نتايج کارهاي گروه با افراد موردنظر هستند، همواره مورد بحث و چالش هاي فراوان قرار گرفته است تا جامعه بشري در برخوردها، تهيه منافع ، آينده - نگري و...
پس براي جامعه اي موفق و هوشيار تربيت نسل جوان بسيار حائز اهميت است که اين در گرو داشتن جامعه آموزشي سالم که داراي اخلاقي حسنه و نيکو باشند که جوانان را به داشتن اخلاق در زندگي فردي و اجتماعي و حرفه اي تشويق کنند، با دقت در گفته هاي پيشين مي توان نتيجه گرفت که اخلاق حرفه اي آموزش ، سطح تدريس را به بهترين و برترين وجه نمايان مي کند و نتايج آن را در سال هاي آتي مي توان مشاهده کرد.