خلاصة:
این مقاله با روش کتابخانهای و با بهرهگیری از توصیف و تحلیل، به نقد تطبیقی کهنالگوی سفر قهرمان در رمان «وقتی نیچه گریست» اثر اروین یالوم میپردازد. سفر قهرمانی، الگویی با سه مرحلۀ عزیمت، تشرف و بازگشت دارد. نیچه که برای معالجه پای در سفری بیرونی نهاده، درمان ناامیدی پزشکش را برعهده میگیرد. گرههای ذهن برویر به یاری آموزههای فلسفی و جسارت خودافشایی، در سفری درونی گشوده میشود و از خلسه، بازمیگردد. نیچه با پرهیز از رازگویی، در تشرف متوقف ماندهاست. او با مشاهدۀ بهبودی برویر، با خودافشایی گرههای ذهن خویش را میگشاید و به سلامت از تشرف میگذرد. برکتِ نهایی سفر برای هر دو قهرمان، پذیرش سرگذشت ناگزیر خویش است. آنان با بخشش، خدایگون شده و با رغبت، برای بازآفرینی زندگی، یکی به میان جمع و دیگری به خلوت خویش بازمیگردند. سفر دو قهرمان با کهنالگوی سفر مطابقت کامل دارد. فقط توالی مراحل در برخی قسمتها رعایت نشده است.
This article deals with the comparative criticism of the hero's journey archetype in the novel "When Nietzsche Wept" by Ervin Yalom, using the library method and using description and analysis. The championship journey has a pattern with three stages of departure, honor and return. Nietzsche, who went on a foreign trip to treat his foot, undertakes the treatment of his doctor's despair. With the help of philosophical teachings and the courage of self-disclosure, the knots of Brewer's mind are untied in an inner journey and he returns from ecstasy. By avoiding secrets, Nietzsche has stopped in honor. By observing Brewer's recovery, he unravels the knots of his mind with self-disclosure and passes Tashraf safely. The ultimate blessing of the journey for both heroes is the acceptance of their inevitable fate. With forgiveness, they become godlike and willingly return to their own solitude to recreate life. The journey of the two heroes fully corresponds to the travel archetype. Only the sequence of steps is not observed in some parts.